Firmajulegaver og markedsføring

Læs mere
Fold sammen
Og skal medarbejderne så have julegaver i år?



Ja, julegaver skal langt de fleste

medarbejdere i de danskejede virksomheder have. Danmark er nemlig, sammen med Holland, dét land i Europa hvor traditionerne

for firmajulegave er mest udbredt. Og i de virksomheder hvor årets økonomiske resultat har været positivt, eller

hvor særlige begivenheder har sat sit præg, så som fusioner, penetration af nye markeder ell.lign, forstærkes

denne tradition ofte yderligere -som et "tak for hjælpen kære medarbejdere".



Men nedprioriteres julegaven

så også i de økonomisk dårlige tider, der præger visse brancher for tiden? Nej, for de fleste virksomheders vedkommende

er julegaven noget af det sidste man sparer væk. Den goodwill virksomheden kan få retur, ved at give sine medarbejdere

en hilsen ved årets udgang, viser at udgiften til firmajulegaven er godt givet ud - specielt i vanskeligere tider.











Og

hvorfor giver virksomhederne julegaver?

For nogle virksomheder er julegaven blot en lettere rutinepræget tradition, men for de

fleste virksomheder har denne udviklet sig til en intern markedsføring på flere områder:



Tidligere var firmaets

logo på selve gaven brugt i de fleste tilfælde - og anset for at være promoverende. Men dette er et uddøende

fænomen, - nu er der i højere grad tale om en mere gennemtænkt markedsføring af virksomhedens værdier

og/ eller politikker, der integreres i gaven. Enten i form af et budskab, et tema eller som selve indholdet i gaven.



Et eksempel

kunne være en virksomhedsværdi som "kompetence - træf dit eget valg". Dette kunne markedsføres

i en gave med et produkt, der kan bruges til flere ting, og dermed give modtageren "et frit valg". Eller en virksomhed,

der i sin dagligdag tager stort hensyn til familien bag medarbejderen, tilbyder omsorgsdage o.lign. I dette tilfælde kunne virksomheden

sammensætte en gave hvor både ægtefælle og børn også blev tilgodeset, "en familiepakke".



Alt

i gaven bør udvælges og sammensættes efter grundige overvejelser i overenstemmelse med virksomhedens image og strategier.

Og meget vigtigt - tilpasset sammensætningen af medarbejderne: mænd/kvinder, ung/gammel, timelønnet/ funktionær

o.s.v. Julegaven til medarbejderne er en opgave - der kræver engagement, og indlevelse. Derfor har vi gavefirmaer også

øget aktiviteten år for år. Virksomhederne har klart behov for sparring og konsulentbistand til at udføre

denne efterhånden meget krævende opgave og dermed sikre medarbejdertilfredsheden.



Og hvad er der så i gaverne

i år? Tidligere var de hyppige gengangere seks flasker vin eller købmandskurven med pebernødder og clementiner.

Men tendensen er klar - en kombination af en varig gave i form af brugskunst, helst dansk design, kombineret med et par flasker god

vin, lidt delikatesser og chokolade.



Med hensyn til førstnævnte, den varige gave, er forventningen til dette stykke

brugskunst, at det er funktionelt, gerne en mærkevare af høj kvalitet og helst en nyhed på markedet.



Virksomhederne

vil gerne give deres medarbejdere noget der udstråler, dét de selv står for, som oftest kvalitet, nytænkende,

dynamisk, stabilt o.lign . Samtidig skal gaven også være i tidens trend, og dermed passe ind i medarbejderens hverdag

og privatliv. I år er der specielt fokus på de bløde værdier: traditioner, familie og socialt samvær

-dels i hjemmet, men også meget gerne ude i naturen. De konkrete topscorere indefor gaverne i år skal ikke afsløres

hér. Lad det være en overraskelse til alle medarbejdere i det danske land, med ønsket om en rigtig glædelig julegave...