Fire ud af fem virksomheder modtager post efter kl. 12.00

Postkaos. Håndværksrådet går nu i offensiven i sagen om virksomhedernes postbokse. Post Danmark forringer bevidst postleveringen for at tvinge virksomhederne til at købe sig til postleveringen inden kl. 10 om formiddagen.

Post Danmark forsinker bevidst sin postlevering til virksomhederne, så under en tredjedel af de små virksomheder får post inden kl. 12 hver dag. På den måde forsøger Post Danmark at tvinge virksomhederne til at betale ekstra for at få posten inden kl. 10 om formiddagen. Sådan lyder den hårde anklage fra Håndværksrådet, som i en ny undersøgelse dokumenterer at kun 20 procent af de små virksomheder modtager posten inden kl. 12, uanset om de har til huse i landet, i byerne eller i industrikvarterer.

For et år siden

-Post Danmarks nedprioritering af postomdelingen på landet og i byerne betyder, at mange mindre virksomheder skal være glade, hvis posten når frem inden kl.12. Servicen forringes for dermed at tvinge virksomhederne til at betale, og hvis serviceforringelserne fortsætter har virksomhederne til sidst ikke andet valg. Vi må spørge Post Danmark, hvad der er vigtigst. En god og billig infrastruktur eller en høj salgspris for aktierne i Post Danmark, siger Mads Engberg, økonom i Håndværksrådet.

Kræver politisk handlingFor et år siden begynde Post Danmark at opkræve betaling af virksomhederne for at få posten inden kl. 10, men understregede at de færreste ville opleve forringelser. Det mener Håndværksrådet nu at kunne modbevise med sin undersøgelse.

-Nok forestillede Post Danmarks direktør sig, da man indførte betalingen, at mange mindre håndværksvirksomheder, som tidligere har været afskåret fra at få tidlig post, ville se det som en god mulighed, men vi kan på vegne af de mindre håndværksvirksomheder godt sige, at vi bestemt ikke har opfattet postens nye betalingsregler som en god mulighed - tværtimod. Vi mener derfor, at det er nødvendigt igen politisk at rejse spørgsmålet om, hvorvidt det er rimeligt, at Post Danmark skal have penge af både afsender og modtager for at levere en acceptabel service, lyder meldingen fra Håndværksrådets økonom.