Fiberfeber igen i Brøndby

GN Store Nords falmede guldfugl Nettest vejrer ny optimisme med nyt produkt, der ventes hurtigt at få milliardomsætning. IT-virksomheden Nettest

Læs mere
Fold sammen
Det ville ikke have været spor mærkeligt om Jens Maaløe, den 47-årige chef for IT-virksomheden Nettest i Brøndby i disse måneder lignede en mand, der var banket gul og blå.

For halvandet år siden citerede dagbladet Børsen en analyse fra svenske Enskilda Securities, der beregnede værdien af GN Store Nord-datterselskabet til over 42 milliarder kroner.

I dag er markedsværdien sølle 7,6 milliarder kroner - vel at mærke for hele GN Store Nord, inklusive Nettest. Men Jens Maaløe er ikke gul og blå, snarere rød og hvid, af ny optimistisk fiberfeber.

»Det ville være et helvede, hvis vi var de eneste, der havde været gennem den tur. Det er trist for mange aktionærer og medarbejdere, og der er mange, der må have røde ører. Men nu må vi prøve at ryste de uvirkelige år 1999 og 2000 af os, lære af dem og komme videre, og det tror vi, at vi er ualmindelig godt rustet til,« siger elektroingeniøren Maaløe, der selv gennem snart tyve år har været med til at sikre Danmark en førende position inden for den højteknologiske fiberoptikbranche, der forbinder alverdens data- og telesystemer.

Tavlecomputer

Netop i denne uge markedsfører Nettest efter stort hemmelighedskræmmeri over hele verden et nyt produkt, der kan vende stemningen.

Man taler nødigt om tal i virksomheden, men uofficielt hvisker man alligevel, at det i sit første år kan få en milliardomsætning og forventes at komme til at udgøre omkring halvdelen af Nettests omsætning.

Produktet hedder lidt usexet CMA5000, men det ligner en lidt tungere udgave af den tavlecomputer, som Microsofts Bill Gates har bebudet som afløseren for den personlige computer.

CMA5000 vejer seks kilo og kan kobles på et lyslederkabel, lige så let som en ledning kan sættes i et stik.

Det afslører straks kablets sundhedsstand - ja, der kommer endda som ved trylleri rødt lys uden på glasfiberledningen lige præcis det sted, hvor et brud måtte findes.

CMA5000 afløser en hel stribe Nettest-produkter, der tilsammen vejede omkring 40 kg. Den er langt billigere end tidligere test-sæt - og er så let at bruge, at selv Berlingskes udsendte medarbejder straks opfattede det som noget nær et almindeligt stykke Windows-værktøj.

»Det er ikke bare et nyt produkt, men en ny tankegang, vi lancerer,« siger en stolt Jens Maaløe.

»Vi har haft det på vej halvandet år, men de sidste otte til ni måneder er vi blevet helt overbevist om, at det er lige, hvad markedet har brug for. Vores kunder, de store internationale teleselskaber, har skåret voldsomt ned overalt, og de har nu færre og færre teknikere, der skal kunne mere og mere på kortere tid. Og vi tror, at vi måske er seks måneder foran vores konkurrenter på området,« siger Jens Maaløe, der viser CMA5000 frem sammen med den amerikanske chefudvikler James Neerschook, der, efter to gange at have været ansat i firmaer, der blev opkøbt af Nettest, har besluttet at blive i, hvad han opfatter som et herligt lille paranoidt, konkurrenceivrigt dansk selskab.

Trækdyr

CMA5000 skal være Nettests trækdyr inden for det ene af Nettests tre forretningsområder, fieldtest.

Nettest har tilsvarende, hemmelige tiltag på vej inden for det, der hedder netværk management, hvor man giver operatører bedre muligheder for at måle, hvad data- eller telenet bruges til, f.eks. til brug for udskrivning af regninger.

Det er systemer, der grundlæggende er udviklet til det tidligere søsterselskab Sonofon, men nu også bruges af f.eks. det store tyske mobilselskab D2, og et område, hvor Maaløe venter store vækst, som man gerne vil have en andel af.

»Man skulle ikke tro det, når man læser avis i disse dage, men trafikken på nettet øges faktisk stadig med over 100 pct. om året,« siger han.

På det tredje forretningsområde, måleudstyr til producenter af fiberproducenter, kan markedsandelen næppe blive større, når produktionen en gang igen kommer i omdrejninger:

»Vi plejer at sige, at vores markedsandel er 95 pct. Vi kunne måske godt have sagt 100 pct., men vi tager forbehold for, om der et eller andet sted i verden alligevel skulle sidde en lille producent, som vi bare aldrig har hørt om,« siger Maaløe med et stort smil.

Ejerne holdt fast

Nettest arbejder med et forskningsbudget på 15-20 pct. af omsætningen, og Jens Maaløe er stolt af, at hans ejere GN Store Nord har holdt fast, selvom en børsnotering slog fejl, og hovedparten af indkøbsprisen på det seneste større tilkøb, franske Photonetics i efteråret 2000 på 8,9 milliarder kr., har måttet afskrives:

»Havde vi ikke selv købt op, var vi blevet købt - måske for papirpenge. Og hvis vi ikke havde været innovative, var vi helt døde.

Vores problemer har været størst for aktionærerne, for hidtil har det vist sig, at alle de bragende dygtige ingeniører, vi har i branchen i Danmark, der er blevet afskediget, de har meget hurtigt har fundet job igen,« siger Maaløe.

Han mener, at Nettest (på grund af produkternes nødvendighed) vil blive en af de første virksomheder til at mærke det, når teleselskaberne igen begynder at »rampe op«, genansætte og købe ind for alvor. Og at det udløser en forhåbentlig mere fornuftig ketchup-effekt end den i 1999 og 2000.

Hans bud på, hvornår det sker: »Midten af næste år«.