Ferrari rammer børsen i slæbespor

Danskere med benzin i blodet og kærlighed til hurtige biler får chancen for at kalde sig »Ferrari-ejere«, når det ikoniske bilmærke triller ind på den amerikanske børs. Investorerne skal dog ikke forvente at finde guld for enden af Ferrari-regnbuen.

Foto: RALPH ORLOWSKI. Ferrari-modellen 360 er den mest solgte i historien. På billedet vises en Ferrari 360 Modena frem på en bilmesse i Frankfurt i 1999.
Læs mere
Fold sammen

En knaldrød Ferrari-sportsvogn holder lige nu og gasser op bag den amerikanske fondsbørs kulisser.

Det ikoniske italienske bilmærke med hovedsæde i Maranello vil køre direkte i armene på mennesker med en helt almindelig økonomi, da ejerne af den italienske kronjuvel vil smide selskabet på børsen inden for de næste måneder. Planen er i første omgang at sælge 10 pct. af aktierne i Ferrari for at nedbringe bilproducentens gældspukkel.

Det kommende Ferrari spin-off vil uden tvivl blive en af årets mest profilerede børsnoteringer, men bilglade investorer skal nok ikke kaste alle deres spareskillinger efter Ferrari-aktien i håb om, at den skyder en lige så eksplosiv fart som de røde sportsvogne.

For Ferrari træder ikke speederen i bund på selskabets vækstplaner. Strategien for den italienske bilproducent er fortsat, at produktionen skal være lav og rettet mod eksklusivitet. Målet er, skriver Ferrari, at satse på »kontrolleret vækst« og fastholde renomméet som et eksklusivt luksusprodukt. Den Fiat-ejede bilproducent har kunnet glæde sig over marginalt stigende indtægter de seneste tre år i træk, men de seneste tal viser, at bilsalget i årets første kvartal er faldet med omkring 5,5 pct. sammenlignet med 2014.

Den italienske sportsvogn er altså profitabel, men vokser ganske langsomt i størrelse. Over de seneste fem år har selskabets salgstal vist en lille fremgang med hidtidige højdepunkt i 2012, hvor der blev langet 7318 sportsvogne over disken. Sidste år blev der solgt 63 biler mindre.

Foruden lave vækstrater kæmper Ferrari også med at holde fart i sin brandvalue. Og faktisk fik italienerne et solidt baghjul af Lego, der netop overtog tronen som verdens mest magtfulde brand. Ferrari mistede ikke bare sin pole position til de danske legoklodser, men måtte helt ned på niendepladsen på listen fra konsulenthuset Brand Finances opgørelse.

»Lego var en overraskende kandidat til at overtage titlen fra sidste års vinder, Ferrari. Det skyldes i høj grad The Lego Movie, der var en stor succes. Derudover har Lego den styrke, at produkterne appellerer til begge køn i alle aldre. Børn elsker legetøjet, mens forældrene føler nostalgi,« sagde Robert Haigh, der er brandekspert hos konsulenthuset Brand Finance, til den britiske avis The Telegraph tidligere på året.

Italienernes brandværdi har groft sagt siddet fast i første gear, siden Ferrari-ikonet Michael Schumacher indstillede sin karriere i 2012. Ferrari har siden haft alvorlige problemer med at følge med på racerbanen i verdens mest prestigefyldte motorsports-disciplin.

Ifølge Wall Street Journal er en af risikofaktorerne ved den kommende børsnotering af Ferrari netop, at det går ualmindelig skidt for bilproducentens prestigefylde Formel 1-satsning. Det vurderer en af avisens redaktører, Erik Holm, på sin blog.

»Ferraris image og selskabets finansielle resultater kan blive ramt af elendige resultater fra Formel 1-holdet, der i den seneste sæson ikke formåede at vinde et eneste løb. Det var første gang i to årtier, at holdet løb i så stor en ydmygelse. Igen i år har Ferrari store problemer med at stille noget op over for det dominerende Mercedes-hold,« skriver Erik Holm.

Den italienske bilproducent skriver i sit børsprospekt, at Formel 1-holdet er hjørnestenen i selskabets marketingsstrategi. Og Ferrari medgiver da også, at holdet ikke tåler meget mere sportslig modgang.

»En længere periode uden succes kan svække Ferrari-brandet, hvilket kan betyde, at de potentielle kunders entusiasme for Ferrari-brandet og deres opfattelse af vores biler kan få en negativ effekt på vores forretning,« står der i prospektet.

Hvornår de mange hestekræfter bliver sluppet løs på børsen i New York, er endnu uklart. Ifølge nyhedsbureauet Bloomberg er Ferrari omkring 11 milliarder dollars værd.