Femern-bro kan skabe 4.000 job til smv’er

Det offentlige bygger for over 70 mia. kr. i Region Sjælland, og alene Femern-projektet kan give tusindvis af smv-job, vurderer Teknologisk Institut.

Computergrafik: Sund & Bælt Fold sammen
Læs mere

De kommende års byggeboom i Region Sjælland kan blive den rene jobfest for både store og små virksomheder, men det kræver, at smv’erne kridter skoene og indgår alliancer og netværk.

Dét var et gennemgående tema på en konference arrangeret af Teknologisk Institut i Høje Taastrup vest for København og Det Sjællandske Vækstværkeri, som hjælper erhvervslivet på Lolland-Falster og Sjælland uden for Storkøbenhavn.

Det store dyr i åbenbaringen var Femern-forbindelsen til næsten 50 milliarder kroner inklusive de danske landanlæg. Femern A/S, det statslige selskab bag forbindelsen, anslår, at byggeriet vil kræve 50.000 mandeår med cirka 8.000 fuldtidsbeskæftigede i den intensive byggeperiode fra 2012-18.

Læs om virksomheder, som Femern-projektet allerede har udløs de første ordrer hos.

- Målet skulle da gerne være, at de små og mellemstore virksomheder – med op til 250 ansatte – får mindst 50 procent af arbejdet, vurderede Jane Wickmann, direktør for erhvervsudvikling på Teknologisk Institut, over for ErhvervsBladet.dk.

Om smv’erne får fingre i opgaver til 4.000 ansatte, afhænger dog af flere ting, da projektet kun er i de indledende faser. Eksempelvis er det endnu ikke afklaret, om Lolland og Femern skal bindes sammen med bro eller tunnel.

- Men i 2012 har vi formentlig valgt tre totalentreprenører, og så overtager de ansvaret. Det vil være helt op til dem, hvor produktionsanlæggene skal placeres, og i hvilket omfang underleverandører skal inddrages, sagde Mette Koch Sonnenborg, kontraktansvarlig i Femern A/S, på konferencen.

Arbejdskraft i stilling

Flere talere pegede på, at den danske byggebranche må sørge for at være klar, når Femern-projektet for alvor kaster omsætning af sig.

- Vi skal have den nødvendige kvalificerede arbejdskraft. Hvis de, der vinder licitationerne, ikke kan få arbejdskraften fra Danmark, går de til Tyskland, Sverige, Polen eller andre steder. Vi måtte i sin tid hente hollændere for at svejse hovedledningen til naturgassen sammen – vi havde simpelthen ikke kvalificerede folk i Danmark, lød formaningen fra Svend Erik Hovmand (V).

Den tidligere energi-, bolig- og skatteminister er i dag formand for Fonden Fermern Bælt Development.

Hovmand fremhævede, at broen også giver det lokale erhvervsliv store muligheder, for eksempel inden for turisme. Men integrationen skal gå hurtigere, end de to-tre år det tog at få københavnere og skåninge til at udnytte potentialet ved Øresundsforbindelsen.

Flere af talerne opfordrede de små og mellemstore virksomheder til at indgå alliancer, netværk og samarbejder, så de kan komme i betragtning til broprojektet.

Alliancerne kan også bruges, når de andre store offentlige byggeopgaver i regionen skal løses. Det drejer sig om et helt nyt fængsel på Falster til en milliard kroner, om vejprojekter til et par milliarder og om renonvering og nybyggeri for såvel kommuner som regionen, der driver områdets hospitaler.

Desuden skal jernbanen mellem København og Ringsted udbygges for et større milliardbeløb, men her strides lokalpolitikere og folketingsmedlemmer stadig om linjeføringen.