Feltet af ansøgere til TV2 er snævret ind

Mediemoguler Regeringens beslutning om i første omgang kun at sælge 51-66 pct. af aktierne i TV 2 og måske de resterende om to-fire år har skræmt mange potentielle købere væk.

Baggrund

Alt tyder på, at regeringen får held med at holde mange uønskede udenlandske mediemoguler væk fra TV 2. Klokken 12 i dag er der deadline for aflevering af bud i den indledende runde og flere potentielle købere har allerede sagt fra. Langt de fleste med henvisning til, at regeringen i første omgang bevarer magten ved kun at sælge 51-66 pct. af aktierne.

Udtalelser fra kulturminister Brian Mikkelsen (K) om, at de resterende aktier meget vel kan blive solgt om blot to-tre-fire år har ikke været nok til at overbevise mediekoncernerne om mulighederne.

Norges største medieselskab, Schibsted, valgte derfor at melde pas. Den hollandske medie-milliardær, John de Mol, der ejer Radio 100FM i Danmark, er ifølge Berlingskes oplysninger heller ikke med i feltet. Lønmodtagerens Dyrtidsfond, der i 2001 indgik makkerskab med TV3 og A-Pressen om at byde på den fjerde landsdækkende radiokanal, har ligeledes meldt sig ud af kapløbet.

Dermed røg en ellers god partner for svenske MTG, der ejer TV3, og som har sagt, at de vil købe TV 2 sammen med »flere danske partnere« - uden dog nogensinde at konkretisere det nærmere. MTG's danske adm. direktør, Jørgen Madsen, antydede dog for nylig i Berlingske, at netop LD og A-Pressen var de selskaber, som MTG bejlede til. Men nu er den ene part væk.

Berlusconi ude
Iøvrigt har danske TDC også blankt meldt fra. Og eftersom kulturminister Brian Mikkelsen (K) har fået indføjet et krav om, at køberen skal være politisk uafhængig, er Italiens statsminister og mediemogul, Silvio Berlusconi, udelukket.

Den anden frygtede mediefyrste, Rupert Murdoch, der står bag medie-konglomeratet News Corp, er i øvrigt heller ikke interesseret i at købe TV 2. Det fastslog Ab Trik, koncernfinansdirektør fra Sky Radio Ltd., som er en del af News Corp., for nylig over for Jyllands-Posten.

Fra Tyskland har man intet hørt, men de fleste private tyske TV-stationer er i svære økonomiske vanskeligheder.

Tilbage står derfor som potentielle købere JP/Politiken i konsortium med Egmont. Desuden Det Berlingske Officin sammen med svenske TV4, der ejes delvis af Bonnier. Endvidere SBS, muligvis også MTG og nok også nogle få andre bydere. Senest meldte Modersmål-Selskabet i går, at de har afsendt et købstilbud og vil give én krone for 51 pct. af statens aktier i TV 2. Meldingen fra selskabet er, at man vil lægge vægt på »at skabe dansk kvalitetsfjernsyn«. Budet anses dog mere for en gimmick end reelt.

Hemmelige bud
Sammenlagt er ansøgerfeltet altså snævret væsentligt ind. Og de af regeringen samt Dansk Folkeparti uønskede mediemoguler er ikke med.

Når de ikke-bindende bud i dag er afleveret inden kl. 12 forbliver det dog en hemmelighed hvem og hvor mange, der har budt.

Efterfølgende vil alle tilbud blive gennemgået af embedsmænd i Kulturministeriet, og ifølge afdelingschef Jesper Hermansen vil der tidligst i det nye år blive taget stilling til, hvem af de bydende der skal have lov til at gå videre og komme med et egentligt købstilbud.

Den endelige afgørelse ventes omkring påske 2005. Kommer der et folketingsvalg inden da, så bliver processen dog kun udskudt i et mindre antal uger, såfremt regeringen genvinder magten. Tidligere artikler om salg af TV 2 på www.berlingske.dk

Pressemeddelelse fra Kulturministeriet om privatiseringen

http://www.kum.dk/sw16445.asp