FDB-ejet bureau scorer Coca-Cola

Det FDB-ejede reklamebureau Republica har Coop Danmark som sin store kunde, men flere eksterne kunder er på vej. Coca-Cola er en af dem.

Selv om man er en folkeejet andelsvirksomhed, kan man sagtens løse opgaver for en af verdens største multinationale virksomheder. Det er præcis, hvad det FDB-ejede reklamebureau Republica gør. Bureauet er tæt på at få en kontrakt med Coca-Cola på plads.

Republicas adm. direktør Jens Thrane-Møller vil ikke kommentere det mulige samarbejde, men henviser til Coca-Cola. Herfra bekræfter kommunikationsdirektør Kenth Kærhøg, at Republica med stor sandsynlighed vil stå som modtager af en del af gigantens danske markedsføringsbudget.

»Hvis vi var et par, så svarer det til, at vi var kommet ud på dansegulvet og havde fundet rytmen sammen,« siger Kenth Kærhøg. Da driften af dagligvarekæderne i 2002 blev lagt over i Coop Norden fortsatte Republica som 100 procent FDB-ejet selskab, og på et reklamemarked, der ellers er præget af finansiel iltmangel har bureauet klaret sig rigtig godt de seneste par år.

Resultatet af den primære drift lå i 2002 omkring de 50 mio. kr., her trak et tab i det norske datterselskab dog ni mio. ned. Det skete i forbindelse med en række afskrivninger, efter at Republica havde købt Grey ud af det norske bureau.

»2002 var et ekstraordinært godt år, blandt andet på grund af ændrede regnskabsprinicipper som følge af ændringer i årsregnskabsloven. 2003 kommer ikke op i den kaliber, men det bliver et fornuftigt resultat på et reklamemarked, som ellers har været ganske hårdt,« siger Jens Thrane-Møller.

Republicas suverænt største kunde er Coop Danmark, men der er ikke tale om noget tvangsægteskab. På trods af familieskabet i ejerkredsen er det markedsvilkår, som gælder når Coop vælger reklamebureau.

2003 har især været præget af at Republica har fået flere eksterne kunder i folden. Coca-Cola er langt fra alene. På kundelisten figurerer allerede navne som Carlsberg, Kvik Køkkener, radio/tv-kæden 2tal samt Master Food, der står bag produkter som Mars, M&Ms og Snickers.

»For os er det et privilegie at arbejde sammen med Coop Danmark, som er markedsleder. De erfaringer, vi får om markedsføring i detailhandlen, vil vi gerne anvende bredt på markedet. Som bureau har vi specialiseret os i markedsføring af kæder og i promotion af brands i butikkerne,« fortæller Jens Thrane-Møller.

Efter et tab på ni mio. kr. i 2002, er det gået den rigtige med det norske datterselskab, selv om 2003 også vil give underskud, oplyser Jens Thrane-Møller. Der er netop ansat en ny landechef for Norge, og næste skud på Republica-stammen er et svensk datterselskab i Stockholm.

»Netop fordi vi er specialister i kædemarkedsføring, vil vi gerne være repræsenteret i alle tre skandinaviske lande. Vores kontrakt med Master Food vandt vi i en skandinavisk konkurrence, og det er en generel tendens, at de store kæder eller virksomhederne bag de store brands vælger et bureau, der skal stå for hele Skandinavien,« siger Jens Thrane-Møller.

Mens Republica har et tæt samarbejde med Coop Danmark, er det kun i mindre omfang, at man løser opgaver for Coop i Norge og Sverige, men Jens Thrane-Møller lægger ikke skjul på, at bureauet absolut har ambitioner i den retning.