Farvel til skæve endetal

Læs mere
Fold sammen
Den rigtige pris bliver i dette tilfælde 90.000 kr. Den danske importør af campingvogne har netop stoppet for "pjatpriser",

hvor psykologiske endetal som 95 eller 99 indgår.



- De skæve tal er med til at stikke blå i øjnene på

forbrugerne, og det vil vi ikke længere være med til, siger direktør Helmer Schmidt fra Adria Campingvogne i Danmark.



Den

nye praksis blev indført ved indgangen til det nye år, og de første tilbagemeldinger har været positive.



-

Forhandlere og kunder oplever, at det er nemmere at overskue prisen, siger han.



Adria er den eneste leverandør af campingvogne,

der har droppet priser med skæve tal. Men selskabet finder det ikke længere nødvendigt at følge konkurrenterne.



-

Vi kan ikke både sælge en mærkevare med kvalitet for hver en krone og samtidig sende et "grisefanger-signal"

til vore kunder ved at sælge til priser med psykologiske endetal, udtaler Helmer Smidt.



Han vurderer, at skæve endetal

er uden betydning for varer til forbrugere med en høj pris.



- Men de skæve endetal vil nok aldrig blive afskaffet

i dagligevarehandlen, hvor det har større betydning.



Helmer Schmidt oplyser, at Adria sælger cirka 1300 campingvogne

om året, hvilket svarer til ca. 25 pct. af markedet.



-trichs