Farvehandlerens kamp mod annoncehajerne

Fupfirmaer. En farvehandler har i et år forsøgt at holde annoncehajerne væk fra pengepungen. Nu er han blevet stævnet, og kan se frem til et længere retsligt slagsmål.

En underskrift sat i et hektisk øjeblik er alt, hvad der skal til. Annoncehajerne har dermed sat tænderne i endnu en godtroende virksomhed, og så er de ikke lige sådan at slippe af med.

Det har et stigende antal danske virksomheder måtte sande det seneste år. Hvor det tidligere kulminerede med chikanelignede telefonopringninger flere gange om ugen, går fupfirmaerne nu rettens vej for at få skrabet pengene ind.

Dyrup Farvecenter i Gentofte modtog i sidste uge en stævning fra Lokalforlaget ApS. Det skete i kølvandet på ét års tovtrækkeri om en regning på i omegnen af 10.000 kroner.

- Det har givet mange spekulationer og bekymringer, når man bliver fanget i sådan noget. Jeg har desuden brugt rigtig meget tid og energi på at sætte mig ind i juraen, fortæller Jack Egebjerg fra Dyrup Farvecenter i Gentofte.

For et år siden blev en ung ansat i forretningen ringet op af Lokalforlaget. Ejeren var på ferie og Jack Egebjerg stod i en af kædens andre butikker. Annoncesælgeren ringede ti gange i løbet af to dage og kørte hårdt på den unge medarbejder. Hvis Dyrup Farvecenter ønskede at forny sin annonce hos Lokalforlaget, skulle han skynde sig at underskrive en faktura. Det kunne ikke gå hurtigt nok, for blev regningen ikke betalt snarest, steg prisen på annoncen væsentligt.

- De taler skræmmende godt for sig. De lærer en masse teknik og ved præcis, hvordan de skal formulere sig. Står man i en stresset arbejdssituation, kan folk fanges på den forkerte fod, fortæller Jack Egebjerg, der understreger, at den pågældende medarbejder handlede i god tro, da vedkommende til sidst underskrev fakturaen.

Meningsløs annonceDet har ført til, at Lokalforlaget i et år har forsøgt at trække 10.000 kroner ud af Dyrup Farvecenter for en ydelse, som i Jack Egebjergs øjne er fuldstændig ubrugelig.

- Vi har ikke, og vil ikke tegne en annonce på en hjemmeside, som ingen kender. Det er fuldstændig meningsløst, at det skal koste 10.000 kroner, siger Jack Egebjerg.

Ifølge Dansk Erhverv, der de seneste år har fulgt annoncehajernes metoder tæt, er brugen af jura blevet skærpet. Advokat i Dansk Erhverv, Christoffer Susé, vurderer, at annoncehajerne går efter at presse virksomhederne i så høj grad, at sagen ender i et forlig.

- I mange af de sager jeg har kendskab til, har den sagsøgte valgt at indgå et forlig og dermed betale annoncehajen. Det er jo en risikovurdering, og når man har skrevet under, kan det være problematisk at løfte bevisbyrden, forklarer Christoffer Susé.

Jack Egebjerg nægter, at indgår forlig og er parat til at gå hele vejen gennem retssystemet.

- Annoncehajerne skal ikke have lov til at bondefange uskyldige mennesker. Det her er et stort problem for mange virksomheder, og det skal bekæmpes, siger Jack Egebjerg.