Farlig mangel på rettidig omhu

Det er tæt på ubegribeligt, at mange ejerledere ikke i tide arbejder med planer for at sælge de virksomheder, som ofte reelt er deres pensionsopsparinger. Ejerne risikerer at betale dyrt for deres "det går nok"-holdning.

Jeg har tidligere på denne plads berettet om min nabo, der med ildhu og flid driver den mellemstore produktionsvirksomhed, som hans farfar grundlagde. Han er værd at fremhæve for flere ting, herunder hans evne til at tage hånd om langsigtede problemstillinger samtidig med, at han er dybt involveret i den daglige drift.

Eksempelvis har min driftige nabo for længst sikret sig, at arvefølgen er på plads, så en ny ejer kan overtage roret den dag, han ikke selv skal stå i spidsen for virksomheden længere. Der er så vidt vides slet ikke tænkt på en dato for pensioneringen, men alligevel er generationsskiftet allerede planlagt i detaljer.

Således står den ældste søn, som allerede er involveret i familiefirmaet, klar til at føre det videre, når farmand trækker sig. Der er dermedlagt op til et helt klassisk generationsskifte af den slags, som i øvrigt bliver færre og færre.



Der er – desværre må man sige - mange virksomhedsejere, der kunne lære ikke så lidt af min nabo, når det drejer sig om fremtidig planlægning af noget så afgørende vigtigt for en virksomhed som et ejerskifte.

Som man kan læse i denne udgave af ErhvervsBladet MAX er der blandt ejere af mindre og mellemstore virksomheder en rystende mangel på planer for, hvordan virksomheden afhændes til en ny ejer. Det medfører en betydelig risiko for, at mange virksomheder slet ikke bliver solgt, fordi ingen vil købe dem. Og lykkes det at sælge dem, vil priserne alt andet lige blive lavere end de kunne være blevet, hvis salgene var planlagt og udført ordentligt.

Billedet er karikeret, men det svarer lidt til at forvente at sælge et hus uden at have malet det eller sætte det til salg hos en ejendomsmægler – man håber bare på, at nogen kommer forbi og byder på rønnen, før den styrter sammen.



Denne udbredte mangel på rettidig omhu blandt virksomhedsejerne er svær at begribe. Mange af dem har bygget virksomhederne op fra grunden og har en klar interesse i, at de overlades sikkert til nye ejere. Om ikke for andet så dog for at sikre, at virksomhederne realiseres til en pris, som kan finansiere otiumet – almindelige pensionsopsparinger har nemlig langt fra alle virksomhedsejere.

En forklaring på den fremherskende "det går nok"-holdning er givet, at markedet for virksomhedshandler er rødglødende og har været det et stykke tid. Det giver et indtryk af, at det er nemt at sælge virksomheder, men det er en sandhed med modifikationer.

Således kan der findes mange købere til veldrevne og optimerede virksomheder med unikke styrkepositioner og vækstpotentiale, men omvendt er det svært - hvis ikke umuligt - at afhænde eksempelvis små håndværks- eller detailvirksomheder.

Det skal ejerne tænke på, så de i tide får mulighed for at gøre virksomhederne salgbare. Både for deres egen og virksomhedernes skyld.