Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Så sent som natten til tirsdag blev en pengetransport fra S&P frarøvet et større kontantbeløb ved Greve Centret af tre hætteklædte mænd. Og i weekenden blev et af firmaets chauffører i Køge varetægtsfængslet for tyveri af cirka to mio. kr. fra sin egen transport.
Desuden fik firmaet en kedelig debut i november 2000, da en af firmaets transporter blev udsat for danmarkshistoriens største kup på 42 mio. kr., også her viste det sig, at chaufføren var med til røveriet.
Hos Vagt- og Sikkerhedsfunktionærernes fagforening bekræfter næstformand Peter Jørgensen, at S&P er særligt hårdt ramt af røverier.
»Det er i stigende grad dem, der bliver ramt. Og set med vores øjene, er det fordi de stadig kører om natten i stedet for om dagen. I dagtimerne er der jo en masse folk rundt omkring, hvor der bliver afhentet penge. Vi mener derfor, at man kun skal køre pengetransport om dagen, og at man måske bør være to mand i bilerne,« siger Peter Jørgensen, som henviser til, at den store konkurrent Dansikring har haft et drastisk fald i antallet af røverier, efter at de begyndte kun at køre om dagen.
Skræmmer ikke Coop
S&P kører i dag - eller rettere i nat - pengetransporter for detailhandelsgiganterne Coop og Dansk Supermarked.
De skiftede i sin tid til S&P fra det svenskejede Dansikring for at bryde monopolet, og den nye konkurrencesituation markerer sig da også tydeligt i pengetranportfirmaernes regnskaber. S&P omsatte sidste år for 63 mio. kr. og fik et underskud på knap fem mio.
Dansikrings pengetransportforretning omsatte for 74 mio. kr. og fik et underskud på 10 mio.
S&Ps røverirate skræmmer ikke Coop, som ikke har til sinds at blande sig i, hvordan pengetransportfirmaet arbejder.
»Det er deres egen afgørelse, at de kører om natten. I det øjeblik, at pengetransportselskabet tager pengene, er det deres ansvar,« siger informationschef i Coop Danmark Jens Juul Nielsen.
Det er en offentlig hemmelighed, at det er Group 4 Falcks bestyrelsesformand og storaktionær Jørgen Philip-Sørensen, der står bag S&P Security Service.
Og S&P betragtes som Group 4 Falcks spydspids på det danske marked for værditransport, når Group 4 Falck om et års tid ikke længere er bundet af en klausul om ikke at drive pengetransporter i Danmark.
Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra Jørgen Philip-Sørensen eller S&Ps adm direktør Michael Clausen - som i øvrigt kom fra Dansikring.Det er i stigende grad dem, der bliver ramt. Og set med vores øjene, er det fordi de stadig kører om natten i stedet for om dagen. I dagtimerne er der jo en masse folk rundt omkring, hvor der bliver afhentet penge. Vi mener derfor, at man kun skal køre pengetransport om dagen.
Peter Jørgensen,
næstformand i Vagt- og Sikkerhedsfunktionærernes fagforening