Færøske Posta privatiseres efter resultater, som PostNord kun kan drømme om

Den færøske logistikvirksomhed, der distribuerer brevpost og pakker på Færøerne, privatiseres efter flere lukrative år med overskud i virksomheden.

Den færøske postvirksomhed, der står for brevpost på Færøerne, har formået at skabe en lukrativ forretning, der har generet overskud hvert år siden 2013. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Distributøren Posta, der har kontrakt med det offentlige om levering af brevpost på Færøerne, bliver nu det første nordiske postfirma på private hænder.

Det sker efter, at virksomheden siden 2013 har genereret overskud, som PostNord, der netop har leveret endnu et rædselsregnskab med milliardunderskud, må kigge længselsfuldt efter.

Ifølge administrerende direktør i Posta, Joel undir Leitnum, er mentaliteten i virksomheden nøglen til deres succes.

»Vi har lagt meget vægt på at implementere en forretningsmentalitet. Da jeg startede i 2011, havde vi en virksomhedskultur, som bar præg af, at vi er tidligere offentlig institution, og den måtte naturligvis væk,« siger han.

Joel undir Leitnum trådte ind i rollen som administrerende direktør i Posta i 2011. På daværende tidspunkt havde virksomheden ikke endnu ikke leveret overskud siden de 2005/6 skiftede konstruktion til et aktieselskab. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

For at opnå det valgte Joel undir Leitnum at udskifte store dele af de ledende medarbejdere i Posta – både på top- og mellemlederniveau.

Derefter blev der headhuntet erstatninger. Der blev ledt med lys og lygte efter folk med det rette »business mindset«.

Et mål at være moderne

Ligesom alle andre postvæsener har Posta oplevet et markant fald i mængden af breve, eftersom fire ud fem breve i dag er digitaliserede.

Netop digitaliseringen har Posta prøvet at udnytte til deres fordel. De har en målsætning om at være førende digitalt.

»Vores fokus har været på at være dem, der er mest moderne. Alle vores kunder skal kundebetjene sig digitalt,« siger Joel undir Leitnum.

Det har ført til en række centraliseringer og flere investeringer i automatisering, hvilket blandt andet har effektiviseret deres sortering og dermed reduceret bemandingen

Med det udgangspunkt har Posta sat sig tungt på logistikmarkedet på Færøerne, der er et marked, som flere islandske logistikvirksomheder også prøver at få del i.

»Tilbage i 2011 udgjorde logistikken kun omkring syv procent af vores omsætning. I dag er cirka 30 procent af omsætningen breve, mens logistikken står for cirka halvdelen af vores omsætning,« siger Joel undir Leitnum.

Ifølge professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet, Per Nikolaj Bukh, kan der være en grund til, at PostNord har sværere ved på samme måde at spinne guld på distributionen i Danmark.

»Da Danmark er et større marked, er det mere lukrativt at opbygge distribution her. Derfor tror jeg, at hårdere konkurrence på det danske marked kan være en del af forklaringen,« siger han.

Ifølge Per Nikolaj Bukh er det økonomiske ræsonnement, at internationale logistikvirksomheder ser større muligheder for profit på det danske marked, »hvilket driver profitten ud af markedet.«

Porten til Grønland

Mange af de store spillere indenfor e-handel, som blandt andre H&M og Amazon, sender ikke til Grønland og Færøerne. Hvilket har fået Postas øjne op for mulighederne for at sætte sig på den distribution.

Det gør de gennem deres danske afdeling i Kolding, hvor de kan spediterere pakker videre fra Danmark til Færøerne og Grønland. På den måde får forbrugerne på Grønland adgang til flere produkter på internettet gennem Postas app.

Som et led i virksomhedens digitaliseringsstrategi har de udviklet Postaappen, hvorigennem de satser på at tage en stor andel af logistiske opgaver i forbindelse med interhandel fra både Færøerne og Grønland.

Joel undir Leitnum ser positivt på den kommende privatisering, særligt deres nuværende udfordring med at arbejde med egenkapital, da den er statisk bundet af det offentlige ejerskab.

»Eksempelvis må vi ikke 'handle' med egenkapitalen under den nuværende konstruktion. Det må vi i fremtiden, hvor vi kan bruge den til strategisk positionering af virksomheden,« siger han.