Fængslet biltopchef fik hjælp til at flygte, men hævder at have gjort det alene

Den tidligere Nissan-topchef Carlos Ghosn forsøgte torsdag at mane alle rygter om familiens indblanding i hans flugt til jorden, idet »han planlagde det hele selv«. Fredag kom det dog alligevel frem, at han fik hjælp til at flygte.

Siden 31. december har den tidligere topchef for Renault-Nissan Carlos Ghosn været på fri fod, efter at han flygtede fra Japan til Libanon. Fold sammen
Læs mere
Foto: Eric Piermont/AFP//Ritzau Scanpix

Han planlagde flugten alene.

Sådan lød det torsdag fra Carlos Ghosn, tidligere topchef hos Nissan og nu skattefusk-anklaget, men fredag eftermiddag kom det frem, at han alligevel fik hjælp til at flygte – og at flugten i øvrigt slet ikke var så farverig, som det ellers lød til.

Det skriver blandt andet Financial Times.

Gennem de seneste døgn har Carlos Ghosn været på alles læber, og udtalelsen om enegangen i flugten kom i kølvandet på flere dages spekulationer om, hvordan det lykkedes erhvervsmanden at flygte fra Japan til Libanon gennem Tyrkiet.

Udtalelsen må ses som et forsøg på at lukke ned for alle rygter om familiens – og særligt hustruens – indblanding.

Ifølge Wall Street Journal understregede han nemlig, at han var ene om flugten, mens han ifølge det engelske erhvervsmedie Financial Times kaldte rygterne om familiens indblanding for »falske« og »bedrageriske«.

Fik hjælp til at forfalske dokumenter

Men fredag kom det altså frem, at der var nogen, som havde hjulpet ham.

Et tyrkisk luftfartsselskab har nemlig indrømmet, at to af deres fly har spillet en rolle i flugten.

Dog kaster luftfartsselskabet skylden videre på en række medarbejdere, som selskabet har indgivet en officiel klage over, fordi de har brugt flyene ulovligt.

Der er formentligt tale om de syv mennesker, som tyrkiske myndigheder ifølge Wall Street Journal allerede anholdte torsdag – fire piloter og tre andre flypersonel.

Ifølge Reuters har en af medarbejderne allerede indrømmet at have forfalsket dokumenter for Carlos Ghosn. Medarbejderen skulle også have indrømmet, at vedkommende handlede på eget initiativ.

Carlos Ghosn skulle efter sigende have lejet de to fly – som det tyrkiske selskab ikke ejer, men administrerer – under falske navne, hvorfor ingen fattede mistanke.

Ifølge de libanesiske myndigheder krydsede Carlos Ghosn dog grænsen til landet med ét af sine egne pas og libanesiske identitetspapirer.

Ghosn har nemlig tredobbelt statsborgerskab, fransk, brasiliansk og libanesisk, men de japanske myndigheder beslaglagde tre af hans i alt fire pas, da han blev varetægtsfængslet – det fjerde var et ekstra fransk pas, som efter sigende skulle være i hans advokats besiddelse.

Forlod husarrest alene

Da de første rygter om flugten begyndte at svirre, var historien, at Carlos Ghosn var blevet smuglet ud fra sin husarrest i Tokyo i et musikinstruments etui af en gruppe militærfolk klædt ud som musikere.

Historien lyder for god til at være sand, og det var da også tilfældet.

Ifølge det engelske erhvervsmedie Financial Times har kameraoptagelser fra stedet nemlig afsløret, at Carlos Ghosn forlod området alene – og aldrig kom tilbage.

Dagen efter offentliggjorde han, at han var flygtet til Libanon.

Selv inden fredagens afsløringer af Carlos Ghosn formodede medsammensvorne, har der vist ikke hersket tvivl om, at erhvervsmanden fik hjælp til at komme ud af Japan.

Ifølge The Guardian skulle kilder tæt på ham have udtalt, at »det var en meget professionel operation fra start til slut«, og at planlægningen begyndte i oktober.

Hans egen advokat, Junichiro Hironaka, har udtalt, at han tror, der har været »en stor organisation« med inde over. Advokaten var med egne ord »lamslået« og ude af stand til at forstå, hvordan erhvervsmanden kunne finde på at flygte.

»Rødt varsel« fra Interpol

Torsdag udstedte Interpol en arrestordre på Carlos Ghosn til de libanesiske myndigheder gennem et såkaldt »rødt varsel«, der er en anmodning om at finde og anholde efterlyste personer med henblik på udlevering.

Helt konkret betyder det, at Libanon ikke er forpligtet til at reagere på Interpols henvendelse, da det er op til det enkelte land at afgøre, hvilken juridisk værdi man tillægger et »rødt varsel«.

Der er altså ikke tale om en international arrestordre, og Libanon har i øvrigt ingen udleveringsaftale med Japan.

Skulle Carlos Ghosn vælge at flygte videre til Frankrig, hvor han også er statsborger, burde han heller ikke have noget at frygte der. Ifølge Financial Times har et medlem af den franske regering nemlig udtalt, at »Frankrig aldrig udleverer sine borgere«.

Japan, Tyrkiet og Libanon

Selv om der endnu mangler adskillige detaljer, kan et overordnet billede af flugten så småt stykkes sammen nu.

Det er nemlig bekræftet, at Carlos Ghosn fløj fra Osaka Lufthavn for derefter at mellemlande i Istanbul Atatürk Lufthavn, inden han landede i Libanon tidligt om morgen nytårsaftensdag.

De libanesiske myndigheder har i forbindelse med sagen afvist at have noget med flugten at gøre.

I Japan er boligen, hvor Carlos Ghosn tidligere sad i husarrest, blevet ransaget. Hans flugt er i strid med betingelserne for hans varetægtsfængsling, og flere mener ifølge Wall Street Journal, at Carlos Ghosn i kraft af sine handlinger har bortkastet muligheden for at bevise sin uskyld.

Selv forklarede erhvervsmanden, da han først fortalte om sin flugt, at han ikke flygtede fra at lade retfærdigheden ske fyldest, men at han ikke vil finde sig i at blive retsforfulgt af et »korrupt« retssystem og udsat for hetz og politisk forfølgelse.

Nægter sig skyldig

Historien om den nu verdenskendte flygtning begyndte oprindeligt tilbage i november 2018, hvor Carlos Ghosn blev arresteret i en japansk lufthavn, fordi han var under anklage for skattefusk.

Anklager, han dog har nægtet sig skyldig i.

Efter flere måneders varetægtsfængsling blev han i marts 2019 løsladt mod kaution, der løb op i et beløb på over 60 mio. danske kroner.

Carlos Ghosn måtte dog ikke forlade Japan, så han blev ifølge Financial Times installeret i en bolig, der tidligere har huset en ambassade. Her var han under massiv overvågning, men undgik dog at gå med fodlænke.

For få dage siden tog historien dog for alvor fart, da den tidligere topchef flygtede fra Japan.