Få kunder får erstatning for dårlige råd

Mange kunder klager over bankers rådgivning. Kun én af ti får erstatning, fordi lovgivningen begunstiger bankerne, mener to juraprofessorer

Bankkunderne går oftest forgæves, når de klager over bankernes rådgivning. Under finanskrisen er klagerne fordoblet, men kun én af kunderne får erstatning i Pengeinstitutankenævnet. Forklaringen er, at lovgivningen begunstiger bankerne, mener to juraprofessorer.

Det skriver business.dk.

- Når banken ikke efterlever reglerne, kan den enkelte kunde kun henholde sig til den almindelige erstatningsret og den almindelige aftaleret, og så kan det være svært at få ret ved Pengeinstitutankenævnet. Det er derfor, der er så mange kunder, som taber deres sager om rådgivning i ankenævnet. Det er et politisk valg, siger juraprofessor Nina Legind.

Der er heller ikke megen hjælp at hente i Finanstilsynet. Det kan give banker et påbud eller en bøde for dårlig rådgivning, men behandler ikke enkeltsager, påpeger juraprofessor Lennart Lynge Andersen.

Begge vil flytte området fra Finanstilsynet tilbage til Forbrugerombudsmanden, som havde området for otte år siden. Mens Socialdemokraternes erhvervsordfører, Orla Hav, vil følge professorernes råd, er Venstres erhvervsordfører, Jacob Jensen, klar til at se på sagen.

- Hvis vi har forbrugerbeskyttelsesregler, som ikke virker i praksis, så er jeg åben for, at vi kigger på, hvordan det kan blive bedre, siger han.

/ritzau/