Få købere til FL Groups øl-aktier

Købers marked. Det kriseramte islandske investeringsselskab kan få mere end svært ved at afhænde sin store aktiepost i Royal Unibrew. Manglen på oplagte købere presser prisen ned.

Vejen ud af den fejlslagne investering i Danmarks næststørste bryggeriselskab, Royal Unibrew, ser ud til at blive hård og lang for det kriseramte islandske investeringsselskab FL Group.

Analytikere har således svært ved at se oplagte købere her og nu af FL Groups 25,5 procent store aktiepost i Royal Unibrew, som islændingene formodes interesserede i at afhænde hurtigst muligt. FL Group har lidt milliardstore tab på sine investeringer i de seneste måneder, og det har sat det hårdt gældsatte selskab under pres.

”Det er svært at se, hvorfor det skulle lykkes FL Group at sælge posten i Royal Unibrew nu. Islændingene har aldrig lagt skjul på, at aktierne har været til salg, og alligevel er de ikke kommet af med dem. Der er ikke noget, der taler for, at potentielle købere skulle være blevet mere interesserede nu”, siger Stig Nymann, analytiker hos Gudme Raaschou Bank.

Han påpeger tværtimod, at de aktuelle indtjeningsproblemer i Royal Unibrew alt andet lige vil kølne interessen hos potentielle købere.

Heineken mest oplagtMed et begrænset køberfelt og de kendte problemer i FL Group skal aktieposten i Royal Unibrew, der i øjeblikket har en markedsværdi på cirka 750 mio. kr., afhændes i købers marked.

Overordnet set har FL Group i teorien to muligheder for at sælge Royal Unibrew-aktierne. Enten skal en større bryggerikoncern overtage posten, eller også skal den sælges på børsen. Et salg til en kapitalfond udelukkes af analytikere.

Af de store spillere i ølindustrien ses Heineken som den mest oplagte mulige køber af FL Groups aktier. Heineken har i forvejen et samarbejde med Royal Unibrew, som tapper og distribuerer Heineken øl i Danmark. Desuden er Heineken ringe repræsenteret i Danmark, Baltikum og Polen, hvor Royal Unibrew har gode positioner.

Imod et salg til Heineken taler, at hvis den hollandske gigant ville købe sig ind i Royal Unibrew, kunne de have gjort det for længe siden. Samtidig vil hollænderne måske holde sig fra at gå ind i Carlsbergs største konkurrent på det danske marked, så længe de to koncerner samarbejder om at købe Scottish & Newcastle.

Oveni kommer, at Heineken som alle andre potentielle købere, kan blive skræmt af de problemer, som FL Group har haft med at skaffe sig indflydelse i Royal Unibrew. Trods sin status som suveræn største aktionær har islændingene aldrig fået den ønskede plads i bestyrelsen.

”Jeg tvivler på, at Heineken på nuværende tidspunkt vil købe Royal Unibrew, der er dem en god distributør. Mit bedste bud er, at FL Group kommer til at sælge aktierne i markedet, som de gjorde med deres post i B&O”, konstaterer analytiker Jens Thomsen fra Jyske Bank.

Står til hugManglen på oplagte købere presser prisen på FL Groups Royal Unibrew-aktier ned. Kursen er faldet godt 10 procent alene i denne uge på forventningerne om, at den islandske hovedaktionær gør klar til brandudsalg.

FL Group er bragt i en dårlig forhandlingsposition, fordi selskabet fremstår meget interesseret i at sælge og altså har meget få – om nogen overhovedet - potentielle købere at spille ud mod hinanden.

”Hælder man aktierne ud i markedet, trykker man kursen ned. Går man efter salg til en industriel køber, vil vedkommende kunne presse prisen ned på grund af FL Groups problemer. Det kan godt ende med, at de ikke engang kan få markedsprisen for deres aktier,” vurderer Stig Nymann.

Selv hvis det skulle lykkes FL Group at sælge Royal Unibrew-aktierne til den aktuelle markedskurs, står selskabet til økonomiske hug. Man har således bogført aktieposten til en værdi omkring én mia. kr., hvilket altså er cirka 250 mio. kr. mere end den nuværende markedsværdi.

Fl Group har ikke informeret Royal Unibrew om planer om at sælge sine aktier i selskabet, og derfor har bryggerikoncernens bestyrelsesformand, Sten Weirsøe, ikke forholdt sig videre til konsekvenserne af et salg.

”Vi kender kun sagen fra pressen, så vi kan ikke sige eller gøre så meget. Et salg kan give selskabet en ny aktionær med nye idéer, der kan styrke forretningen, men det må vi se på, når og hvis situationen opstår,” siger Sten Weirsøe.