Få gjort rent bord når virksomheden overdrages

Læs mere
Fold sammen
Da O. Andersen startede som vognmand, drømte han ikke om, at forretningen 40 år senere havde udviklet sig til en virksomhed

med 100 medarbejdere. Det havde kostet hjerteblod, sved og tårer, men han var ikke selv blevet større end sin forretning.



Han

gik stadig i sine træsko, og var altid blandt chaufførerne; det var nu hans måde at drive virksomhed på,

og det havde vist sig at være en god idé.



For en større transportvirksomhed var kommet med et rigtigt godt

tilbud. Fristelsen til at sælge for et tocifret millionbeløb var stor.



Men hvad skal iværksætter Andersen

så lave? Skal han fortsætte som ansat direktør og hvor længe? Eller helt trække sig ud? Hvis han beslutter

sig til at beholde halvdelen eller mere af aktiemajoriteten, og på den måde fortsætte som ejer, men frigjort fra

den daglige ledelse - hvad så?



Eksemplet er tænkt, men typisk. Stabiliteten på aktiemarkedet og forøget tillid

til økonomien, foruden bankernes større villighed til at låne penge ud, gør, at man i de kommende måneder

forudser, at der skyller en bølge af virksomhedshandler hen over Europa.



Advokat Finn Schwarz har speciale i direktørkontrakter

og virksomhedsoverdragelse.



- Der er mange røde advarselslamper, der bør lyse ved enhver form for ejerskifte, siger

Finn Schwarz.



- At aftale pris og overdragelsesvilkår er det mindste af det. Problemerne opstår ofte, når handlen

er indgået, og sælger skal finde sin rolle under de nye ejerforhold.

Som et bryllup

Som eksempel nævner

han, at man altid skal have en detaljeret aftale om, hvordan den tidligere stifters eller eneejers rolle skal være under de

nye ejere.



- Risikoen for, at man hader hinanden efter to måneder, er absolut til stede. Min erfaring siger mig, at det

er mere reglen end undtagelsen, og derfor er det meget vigtigt, at det juridiske er på plads fra starten.



Situationen kan

sammenlignes med, at man ved brylluppet aftaler betingelserne for skilsmissen. Ikke, at det er befordrende for den gode stemning,

men, siger Finn Schwarz, det er efterhånden blevet langt mere almindeligt at tage det med end for ti år siden.



Det

er især de små ting, man skal være opmærksom på, både på det ledelsesmæssige og det

ansættelsesmæssige plan.



- Grænserne er ofte flydende, når en eneejer går rundt i sin virksomhed. Er

det et rengøringsfirma, gør de sikkert også rent hjemme hos ham selv. Hvor meget af den slags kan han tillade

sig, efter at den nye ejer har taget over? I overtagelsessituationen kan køber have slået ud med hånden og sagt:

Du skal bare gøre, som du plejer. Men hvis de efter noget tid bliver rygende uvenner, kan det blive tolket som noget halvkriminelt.

Kulturen

ændres
Finn Schwarz tilføjer, at det også kan være svært at forstå samspillet med den nye ejer,

og at der ofte opstår en stemning af »vores kultur« og »deres kultur«.



- I den proces kan den tidligere

ejer blive totalt ødelagt. Derfor rEåder jeg som regel til, at der bliver gjort rent bord med det samme. Eller som minimum

at man fastlægger den tidsperiode, hvor sælger skal blive i sin gamle virksomhed og på hvilke betingelser.



Selv

i dag, da de immaterielle værdier - brand eller goodwill - vejer tungt, og som oftest hænger nøje sammen med den

person, som byggede virksomheden op, advarer Finn Schwarz mod at være sentimental.



- Så snart stifteren eller eneejeren

ikke er den, som bestemmer længere, er vilkårene ændret. Der opstår en ny kultur. I eksemplet med vognmanden kan

den nye ejer komme kørende i sin BMW og med attachetaske, og det skaber konflikt, når den tidligere ejer stadig går

i træsko. Medarbejderne synes måske, det er underligt, at de skal sende regnskaberne til det ny hovedsæde - i deres

øjne ligger alt jo, som det plejer. Derfor er det altid en god idé at gøre helt rent bord eller i det mindste

have alle detaljer nedskrevet.



Berlingske Tidende