Få aktører på et stærkt vækstmarked

Danisco har kun tre seriøse konkurrenter inden for pektinproduktion, selvom det er et marked i vækst. Pektinproduktion er stærkt kapital- og teknologikrævende, og kunderne øger presset på priserne.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Selvom Danisco gennem de sidste 30 år har arbejdet sig op til at være verdens næststørste producent af pektin med en markedsandel på 25 pct., er Danisco den yngste i en lille kreds af producenter.

Danisco kom ind i markedet ved at købe en fabrik i Mexico, og siden blev der købt endnu en fabrik til i Tjekkiet.

Den største konkurrent CP Kelco, der antages at sidde på 40 pct. af verdensmarkedet, har også et kraftigt dansk islæt, idet virksomheden blandt andet bygger på det tidligere Københavns Pektinfabrik.

CP Kelco har de sidste fire år skiftet ejer tre gange. Senest i sidste uge, da det amerikanske industrikonglomerat, J. M. Huber, købte foretagendet.

President for Danisco Textural Ingredients Hans Henrik Hjorth, der selv har haft et langt karriereforløb i Københavns Pektinfabrik, oplyser, at Danisco aldrig overvejede at byde ind på CP Kelco, da en sammenlægning af de to virksomheder næppe ville blive anerkendt af konkurrencemyndighederne.

Pektin efterspørges
I stedet har Danisco altså valgt at bygge en helt ny fabrik i Brasilien for at sikre, at man kan følge med væksten i efterspørgslen på pektin.

Udover Danisco og CP Kelco er der kun få andre producenter af betydning, nemlig de to tyske producenter, Degussa og Herbstreith & Fox.

»Når der er så få aktører skyldes det nok, at der ikke er billige indgangsbilletter til branchen. Det er en meget kapitaltung og teknologitung industri, der også kræver et meget stort kendskab til levnedsmiddelbranchens behov,« siger Hans Henrik Hjorth.

Hvis man har pengene og den teknologiske viden, er man da nogenlunde sikker på ret store vækstrater, hvis man kommer ind i pektinbranchen.

Efterspørgslen på fødevareingredienser generelt vokser stabilt med to til fire pct. om året. Men når der er tale om pektin, er vækstraterne på fem til seks pct.

Ny spiller på markedet
Det er blandt andet det, der har tiltrukket CP Kelcos nye ejer J. M. Huber. J.M. Huber producerer i forvejen alt fra avispapir til tandblegningsprodukter og dæk, men er en forholdsvis ny spiller på fødevareringrediensmarkedet. De kom først ind for alvor i 2001 med købet af den finske ingrediensproducent Noviant. Og nu er pektinen kommet med i forretningen ved købet af CP Kelco.

På trods af de få aktører i branchen er konkurrencen benhård.

»Men vores kunder bliver større og større og færre og færre. Og når de køber større ind, kræver de også bedre priser. Derfor gælder det for os om at holde omkostningerne nede og gøre produktionen så billig som mulig. Det har vi vurderet, at vi gør bedst ved at bygge en helt ny fabrik i Brasilien end ved at udvide de to andre,« siger Hans Henrik Hjorth.