Europæiske svindlere på jagt i sommerferien

Fupfirmaer. Danske virksomheder modtager i stigende grad henvendelser fra europæiske fupfirmaer. Og det er særligt i sommerperioden, at man som virksomhedsejer skal være på vagt.

Fupfirmaer ved, at virksomhedernes parader ofte er sænket i sommerperioden. Centrale funktioner er overtaget af vikarer og afløser.

Og det er ikke blot danske annoncehajer, der lukrerer på det.

Udenlandske fupmager er gennem de seneste år i stigende grad begyndt at jage blandt danske virksomheder.

Advokat hos Dansk Erhverv, Christoffer Susé, har registret en stigning i de henvendelser, som han har modtaget om udenlandske fupfirmaer.

- I takt med globalisering og et stigende brug af internettet er resten af Europa rykket tættere på. Det er blevet mere attraktivt for danske virksomheder at markedsføre sig i udlandet, og derfor kan det godt virke interessant at stå opført i et stort centralt europæisk register. Før i tiden ville en dansk virksomhed ikke have skænket det en tanke, men tingene har ændret sig, forklarer Christoffer Susé fra Dansk Erhverv.

Den udvikling har fået de udenlandske lykkeriddere til at lugte blod.

Prisen står med småtDet har Erik Bach, der er direktør for produktionsvirksomheden Hauch og Bach ApS, fået at føle. Han har netop modtaget en håndfuld dokumenter fra EU Company Directoy, der har adresse i Utrecht. Det hollandske selskab vil registrere hans virksomhed i et centralt register. Han skal blot udfylde et blanket og skrive under. I præsentationen af registret er der ikke nævnt nogen pris, men læser man det med småt, der er presset sammen på en A4-side i et kryptisk skrevet sprog, er der pludselig oplyst en pris på 980 euro.

- Det er det rene svindel, så det ryger lige i skraldespanden, lyder den klare melding fra Erik Bach.

Han har dog tidligere haft bøvl med et andet europæisk firma, hvor en af hans ansatte kom til at underskrive nogle dokumenter. Det kostede ham to års kamp med det tyske fupfirma.

Kryptiske formuleringerChristoffer Susé kan godt forstå, at der er nogle, som hopper i fælden.

- De europæiske annoncehajer er jo på de fleste punkter ligesom de danske af slagsen. Problemet er bare, at det her står på engelsk. Det kan være vanskeligt at forstå formuleringerne, der ofte er ret kryptiske, og det højner risikoen for misforståelser. Derfor er den gyldne regel, at man aldrig skal skrive under på sådanne uopfordret henvendelser, hvis man ikke er sagkyndig, siger han.

Christoffer Susé råder desuden virksomhederne til at være ekstra opmærksomme i denne tid. Al erfaring peger nemlig på, at det er i løbet af sommeren, når de danske kontorer er besat af vikarer og afløsere, at fupfirmaerne trives.

- Det er jo et problem hele året rundt, men der er ingen tvivl om, at sådanne firmaer opfatter sommeren som det sjoveste tidspunkt, for her er de normale filtre ligesom væk fra virksomhederne, siger han.