EU underkender Ryanair-aftaler

EU lægger en bombe under Ryanair ved at lyse lavprisgigantens gunstige aftaler med en stribe mindre lufthavne i band. Nye regler vil påvirke hele den europæisk luftfart, men danske Sterling ser blot frem til fornyet konkurrence.

EU underkender Ryanair-aftaler - 1
Læs mere
Fold sammen
Den højtflyvende irske lavprisgigant Ryanair kan se frem til at lide skibbrud med en af selskabets bærende forretningsstrategier.

Efter årelange diskussioner ventes en kommende afgørelse fra EU-Kommissionen nemlig at underkende lavprisselskabets gunstige aftale med de lokale myndigheder i den belgiske region Wallonien om støtte for at flyve til den offentligt ejede lufthavn i Charleroi nær Bruxelles.

Afgørelsen er udset til at agere rambuk for et endeligt opgør med først og fremmest Ryanairs direkte og indirekte støtte fra aftaler med en stribe mindre, europæiske lufthavne.

Med Kommissionens offensiv er der placeret en bombe under Ryanair og lavprisselskabets fremtid, mener den internationale luftfartsanalytiker Dominique Edridge fra Commerzbank i London. For i modsætning til konkurrenterne benytter Ryanair kun små, underudnyttede lufthavne.

»Ryanair er vokset utroligt de senere år og har store vækstplaner, men nye ruter koster penge at åbne, og derfor har selskabet bevidst fløjet til sekundære, billigere lufthavne. Uden aftalerne kan Ryanair blive tvunget til at hæve priserne, og det vil gå ud over efterspørgslen, der igen presser yilden (udtryk for indtjeningen pr. passager, red.). Derfor er afgørelsen en alvorlig trussel mod Ryanairs unikke konkurrenceevne, selv om selskabet vil kunne fortsætte som lavprisselskab,« siger Domique Edridge til Berlingske Tidende.

Ryanair betjener i dag danske passagerer via lufthavnene i Århus og Esbjerg samt Sturup ved Malmö.

Udover annulleringen af den såkaldte Charleroi-aftale ventes EU-Kommissionen at beordre Ryanair til at betale den omfattende rabat på landingsafgifter og bagagehåndtering tilbage til sin belgiske samarbejdspartner. Økonomien i den hidtil tilbageholdte aftale er ukendt, men det samlede beløb kan løbe op i over 150 millioner kroner, vurderer kilder.

Samtidig kan dommen over Ryanair blive frontløberen for helt nye retningslinier om lufthavnes muligheder for at give rabat til flyoperatører. Retningslinjer, der vil få betydning for hele den europæiske luftfart.

Moden vækstfase
Men hos lavprisselskabet Sterling i Danmark har man blot ventet på afgørelsen, påpeger adm. direktør Torben Anker Sørensen.

»Vi har fra begyndelsen forventet, at den forretningsmodel er midlertid, fordi det er upassende, at skatteyderne skal være med til at yde direkte bidrag. Derfor bygger vores strategi hverken på sekundære lufthavne eller særlige aftaler,« siger han.

Situationen er udtryk for, at hele branchen er på vej ind i en mere moden vækstfase, mener Sterling-direktøren.

Ryanair har hele tiden erklæret, at man ikke har overtrådt nogen regler. Til gengæld har selskabet øget trafikmængden ud og ind af Charleroi-lufthavnen fra 50.000 til to mio. passagerer årligt.

Også store luftfartsselskaber får særligt gunstige aftaler med andre, private lufthavne, lyder argumentet.

Af samme grund vil selskabet ikke acceptere den forventede afgørelse fra Kommissionen, der i givet fald vil ende for ved EF-Domstolen, oplyser Michael O´Leary til Berlingske Tidende.