Etiketproducent lider under sparetider

Forbrugerne smider færre fødevarer ud. Det rammer Klimax storproducent af etiketter til fødevareproducenter.

Etiketproducenten Klimax A/S er godt tilfreds med at være storleverandør til fødevareindustrien.

Mejerier og slagterier sætter etiketterne på deres pålæg, brød og ost for at præsentere produktet og fortælle nærmere om indholdet. Den slags dagligvarer køber langt de flest af os hver uge.

Men alligevel kan finanskrisen også mærkes hos Klimax, fordi forbrugerne tænker sig mere om, inden de smider de sidste rester fødevarer i skraldeposen.

- De to sidste skiver rugbrød bliver også spist, og shampooflasken rystes en ekstra gang, inden den smides ud. Det kan vi mærke i år, hvor efterspørgslen efter etikker til dagligvarer er dalet. Vore kunder køber mindre til lager. I stedet ønsker de mindre partier til omgående levering, fortæller direktør Bent Hestehauge, Klimax A/S.

I år forventer koncernen en svag stigning i omsætningen, da omsætningen fra en tilkøbt fabrik i England vil indgå helt. Selvom en stor del af koncernens salg sker til brancher, der ikke er så påvirkede af finanskrisen, så forventes et pres på omsætningen. Den endte i 2008 på 256 mio. kr., og resultatet før skat blev fordoblet til 14 mio. kr.

Klimax producerer også fleksibel folieemballage til at pakke om slik, tobak og chokolade. Pallesvøb i massiv karton til at pakke omkring større varepartier i supermarkeder hører også til produktpaletten, men Klimax er først og fremmest etiketproducent, fastslår Bent Hestehauge.

Etiketkoncernen har både hovedsæde og en fabrik i Horsens samt en fabrik i Skovlunde. I udlandet producerer Klimax etiketter på to engelske fabrikker samt på en hollandsk fabrik. Cirka 100 mio. af den samlede omsætning på 256 mio. kr. stammer fra de to danske fabrikker. 31 mio. kr. af det øgede salg i 2008 stammer fra overtagelsen af engelske Stampiton Labels i juli. Fabrikken havde problemer med indtjeningen, da den blev købt. Det blev prisen også sat efter, og efter en vellykket turnaround er Bent Hestehauge ikke i tvivl om, at Klimax har gjort et godt køb i England. I år vil både omsætning og overskud fra fabrikken slå fuldt igennem.

Omsætningen stegHerhjemme steg omsætningen sidste år syv procent, men indtjeningen var ikke optimal på grund af effektivitetsproblemer. Det kom der dog styr på i 4. Kvartal. I Holland gik salget fire procent frem.

Sidste år udskilte Klimax datterselskabet Klimax Maskiner, der leverer løsninger til at mærke og spore produkter ved hjælp af RFID. Firmaet blev fusioneret med MobilDesign og udgør nu 2Trace A/S, der er børsnoteret på minibørsen Dansk AMP i Horsens.

Klimax ejer en tredjedel af 2Trace, der leverer løsninger til blandt andre Carlsberg, Coloplast, Berendsen, Velfac og Novozymes.

Også Klimax er noteret på Dansk AMP. Bent Hestehauge fortæller, at langt de fleste de cirka 80 aktionærer er fra Horsens-området.