Etikbase lakker mod enden

En database til fælles brug for virksomheder og forbrugere over virksomheder med særligt ansvar står foran lukning.

Læs mere
Fold sammen
Det lyder pænt, og intentionerne er sikkert vældig gode, men i praksis er det åbenbart sværere at få det til at løbe fornuftigt rundt.

Således overvejer Forbrugerstyrelsen, om den såkaldte etikbase over virksomheder skal lukkes i hvert fald i offentligt regi.

Direktør i Forbrugerstyrelsen, Louise Holck, oplyser, at der lige nu er stærke overvejelser om at lukke basen med det lidt særprægede navn: www.csr-scorecard.org.

»Vi er ikke sikre på, at det er en opgave at drive den i offentligt regi. Det overvejer vi for tiden, og vi træffer en beslutning herom inden længe,« siger Louise Holck.

Indtil nu har det kostet cirka 7,4 mio. kr. at udvikle og drive basen i perioden 2000-2004. Heraf blev udviklingsomkostninger svarende til 3,4 mio. kr. dækket af den oprindelige udviklingskontrakt under ErhvervsfremmeStyrelsen, oplyser Louise Holck.

Selv forklarer Forbrugerstyrelsen, at den har udviklet et redskab til den etisk bevidste forbruger og til de virksomheder samt organisationer, der gerne vil informere om, hvad de gør for »samfundsansvaret.«

»Med Etikbasen har du som forbruger mulighed for at få et overblik over virksomhedernes etiske holdninger og samfundsansvar. Som virksomhed kan du vise, hvad du gør,« fremgår det af hjemmesiden.

Af virksomheder og organisationer, der er listet, kan nævnes:

COOP Danmark, Forbrugerstyrelsen, ENGODSAG.DK ApS, Forum Advokater, GE Capital Bank, Irma, IT Univers, Lån & Spar Bank, MERKUR - Den Almennyttige Andelskasse, Novo Nordisk, OK a.m.b.a. og Politiken med flere.