Et værelse, tak

Læs mere
Fold sammen
Vi har gode veje, gode offentlige transportmidler, korte afstande, en international lufthavn lige uden for døren og - hvis

vi igen sammenligner os med metropoler som for eksempel Paris og London - en trafik, som dybest set ikke volder de store kvaler for

byens gæster.


Til den lange remse af fordele ved det danske hovedstadsområde burde man naturligvis også kunne

føje: Masser af hotelværelser - igen set i lyset af de korte afstande i hovedstadsområdet. Hvis man er kongres-

og/eller messe-gæst, hvad betyder det vel så, om man skal rejse en god halv time fra sit hotel Helsingør, Hillerød,

Roskilde eller Køge for at nå København. Nej vel, hvis man har rejst en smule i de andre europæiske lande,

vil man vide, at byens udenlandske gæster nærmest opfatter storkøbenhavnske afstande som a piece of cake.


Der

er bare et problem. For uanset alle de københavnske herligheder, lider byen af et ganske væsentligt handicap. Og man

tror næppe sine egne ører: Vi har for lidt hotelkapacitet. Hvor tit har vi ikke på en tur rundt i byen sagt til

hinanden, når vi så Marriott og alle de andre hotelkoncerners potente symboler i bybilledet: Hvem i alverden skal ligge i

alle de hotelsenge?


Når der er kongres eller messe i byen, er det imidlertid langt fra problemet. Nærmere tværtimod.

I fredags tabte Bella Center et kæmpearrangement til konkurrenterne med en eneste begrundelse: Den potentielle kunde kunne ikke

få garanti for, at der ville være hotelværelser nok til rådighed i hovedstadsområdet i de dage, arrangementet

skulle finde sted.


Når man driver hotel, vil det naturligvis altid være vanskeligt at få tunge og tynde perioder

til at gå op i en højere enhed i form af en jævn belægningsprocent. Der vil være travle dage og dage

med mange tomme senge. Det kender man i hotel- og restaurations-branchen, og det tager man højde for i sin kalkulation af priserne.


Men

en negativ nyhed om et aflyst arrangement med et milliontab til følge burde kunne bruges som et positivt signal om, at det

for investorerne og developerne måske ville være en idé at kaste røntgenblikket mere på hotelsektoren.

Det er jo som bekendt behovet, der skaber markedet.