Et spørgsmål om tid før Suma døde

Selv om discount virker som den eneste saliggørende vej for den lille købmand, kan han ikke gøre det alene. Han er nødt til at sælge eller blive franchise-tager hos de store kæder. Det viser købmand Hans F. Aagaards erfaringer efter kun et år som ejer af Suma.

For købmand Hans F. Aagaard var det et valg mellem at sælge eller med tiden lukke de 26 Suma-butikker, han overtog alle aktier i for blot et år siden. Dengang troede han, at hans nye forretning skulle fordobles i løbet af få år.

»Det ville kræve meget kapital. Det kunne butikkerne ikke tjene selv,« siger Hans F. Aagaard.

I stedet solgte han forretningerne til Dansk Supermarked, der omdanner Suma'erne til Netto'er og i øvrigt forventer at kunne fordoble omsætningen i hver af butikkerne.

»Det er den vej, det går i discount-segmentet. Der er kun plads til de store. De er de eneste, der har råd til de gode beliggenheder,« mener Hans F. Aagaard.

Han er sikker på, at havde han ikke solgt, så havde Netto åbnet butikker lige i nærheden af Suma-markederne. Og med et så stærkt varemærke som Netto, med så store indkøbsvolumer og de billige priser, der følger med - ja, så ville Suma alligevel blive presset ud til sidst.

Discount viste i 1990erne, at det er vejen til at redde de små købmænd. Netto ved det. Aldi ved det. Rema 1000 ved det. Nu ved også stadig flere af købmændene det.

Hans F. Aagaard er ikke en hvilken som helst købmand. Egentlig havde han mæt af penge og masser af arbejde trukket sig tilbage til et liv som godsejer og pensionist, da han for halvandet år siden vendte tilbage bag disken.

Aagaards livsværk var de københavnske Gobi-supermarkeder, der i facade og indretning kan virke lidt DDR-inspirerede, men som hurtigt fik ry for at føre kvalitetsvarer og især vin i superklasse.

Hans F. Aagaard gik uden om de store grossister. Sammen med ISOs Niels Jørgen Soldbro og Pedersen-brødrene fra B.S. Supermarked i Bagsværd dannede Hans F. Aagaard egen indkøbsorganisation i selskabet Købmændenes Indkøb, der med en årsomsætning på knap 620 mio. kr. hører til miniputterne, men dog lige præcis viste sig stor nok til at sikre uafhængigheden.

At discount-vejen ikke er så tosset endda, ses også af, at Nettos adm. direktør Mads O. Krage i dag vurderer, at der nu er plads til omkring yderligere 50 Netto-butikker end de 319, han bestyrer efter overtagelsen af Suma.

»Vores butikker er næsten alle sammen lige store. Men vi kan se, at der i dag ikke behøver at være samme store befolkningsunderlag for at åbne en butik, som der skulle til i starten,« siger Mads O. Krage.

Befolkningen har taget discount-butikkerne til sig. Forretningerne ligner heller ikke længere en stor papkassecirkus, men har i stadig stigende omfang fået almindelige trådhylder op, hvor varerne kan stå.

Den norske Rema 1000-kæde, der herhjemme økonomisk hænger sammen med den nordjyske, søndenfjordske Brdr. Løvbjerg-købmandsfamilie, er ligeledes på opkøb.

For Rema 1000 drejer det sig om at spare pengene til at bygge nyt. I stedet køber de købmandsforretninger, omdanner dem til discount og ansætter så den gamle, frie købmand som chef for den nye butik.

»Det er en generationsskiftemodel, der tiltaler rigtig mange,« mener Rema 1000 Danmarks adm. direktør Carsten Normann.

Inden Hans F. Aagaard solgte, havde flere end Dansk Supermarked lagt billet ind på Suma-forretningerne.

»Der var flere, som viste interesse. Men det var kun Dansk Supermarked, vi forhandlede rigtigt med,« fortæller Hans F. Aagaard.

Prisen på de 26 Suma-markeder holdes hemmelig.

»Men vi betalte altså ikke nogen overpris, selvom der var andre interesserede købere,« siger Nettos chefkøbmand gennem 20 år og én dag, Mads O. Krage.