Et lille stykke Danmark rykker til Rio under OL

Når OL til sommer løber af stablen i Rio de Janeiro, er de danske sportsudøvere ikke alene om at skulle kæmpe for kongerigets omdømme. Sportsbegivenheden får nemlig yderligere dansk islæt i form af en stor strandpavillon, som skal være med til at promovere dansk erhvervsliv, sport og kultur under hele OL.

Foto: Pressefoto. Den danske pavillon kommer til at ligge på Ipanema-stranden, der er Copacabanas sydlige lillebror.
Læs mere
Fold sammen

Strandløver, solbrændte turister og ihærdige sælgere i tusindtal. Meget kommer til at være, som det plejer på Rios solbeskinnede strande, når der til sommer afholdes OL i den sydamerikanske kystby. Og så alligevel ikke. Fredag kunne erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) nemlig løfte sløret for ministeriets seneste promoveringspåfund: En 300 kvadratmeter stor pavillon, som vil blive opført på en af Rio de Janeiros mest eftertragtede strande, Ipanema, når OL løber af stablen til sommer.

Pavillonen, der er tegnet af Henning Larsen Architects, skal ifølge erhvervs- og vækstministeren fungere som markedsføringsplatform for Danmark under OL og sætte fokus på dansk erhvervsliv, kultur, sport og turisme.

»Det er helt unikt og meget ambitiøst, at Danmark, som det eneste land, har fået lov af de brasilianske myndigheder til at skabe en markedsføringsplatform midt på Ipanema-stranden. Den danske pavillon vil fungere som et udstillingsvindue for Danmark, danske virksomheder og danske produkter under hele OL-perioden og dermed understøtte fortællingen om de kompetencer og løsninger, som Danmark er eksponent for,« udtaler Troels Lund Poulsen i en pressemeddelelse.

Den danske strandpavillon er blevet til i samarbejde med VisitDenmark, og derudover har en række fonde og private foretagender spyttet penge i projektet. Det gælder bl.a. Industriens Fond, Nordea-fonden, Realdania og Grundfos.

Administrerende direktør i VisitDenmark, Jan Olsen, har da også svært ved at få hænderne ned over udsigterne til at kunne placere et lille stykke dansk arkitektur midt på Rios populære strandpromenade. I 2012 havde VisitDenmark nemlig stor succes med en lignende pavillon under OL i London, og dengang besøgte 200.000 gæster det midlertidige kulturhus.

»Ved at opføre et lille stykke Danmark på en af verdens mest berømte strande under OL kan vi skabe kontakt til erhvervsfolk, borgere, turister og presse fra hele verden og fortælle dem de mange gode historier om vores land og de mange muligheder, det rummer. Den danske pavillon skal være åben for alle og vil bygge på danske værdier, bæredygtighed og godt design,« lyder det fra Jan Olsen.

Til sommer forventer de brasilianske arrangører, at intet mindre end én million turister vil valfarte til Rio under OL. Dermed vil den danske pavillon givetvis få rigeligt med eksponering, når alverdens sportsentusiaster indimellem får brug for et afbræk fra svømmestadionernes klordampe og sportshallernes sursøde indeklima.