Et hav af muligheder for dansk turisme

Vækstpotentiale. Nationalt skal Danmark satse bredt på både nære og fjerne markeder, men lokalt skal der vælges, mener VisitDenmarks nye formand, Georg Sørensen.

Georg Sørensen har slappet af i sommerhuset i en af den danske kystturismes højborge, Blåvand ved den jyske vestkyst, i sommerferien. Det er ikke af turismepolitisk korrekthed, at VisitDenmarks formand vælger at holde ferie i Danmark. Han nyder det.

Selv om dansk turismes største enkeltmarked, Tyskland, har svigtet de danske strande i en årrække, dominerer tyskerne fortsat ved vestkysten. Men andelen af danskere er steget. På ti år er danskernes overnatninger i deres eget land steget fra 16,3 til 22,1 mio., en stigning på 35 procent, mens de tyske i samme periode faldt fra 19,2 til 13,6 millioner. Det tab kan ingen andre markeder opveje.

Turismeerhvervet med 100.000 arbejdspladser og en omsætning på 66 mia. kr. mister således eksportandele.

- De danske penge er lige så meget værd som de udenlandske, men det er ikke en sovepude for os. Vi er sat i verden for at gøre opmærksom på Danmark ude i den store verden, og vi har 100 procent fokus på udlandet, både nærmarkeder og de fjernere markeder. Hvis vi taber de udenlandske gæster, tager det lang tid at hente dem tilbage igen, siger Georg Sørensen.

Dyrk de stærke siderDanmark skal ifølge VisitDenmark-formanden satse bredt og ikke udelukke ferieformer eller markeder. Kystferiens og nærmarkedernes volumen kan ikke undværes, og det kan de eksotiske og oversøiske turister med forkærlighed for storbyferie og højt døgnforbrug heller ikke. Eller for den sags skyld erhvervsturisterne.

- Kurven er på vej til at knække, og jeg tror bestemt, vi kan fortsætte udviklingen. Jeg vil blive overrasket, hvis vi ikke ser vækst hele vejen rundt i dansk turisme i de kommende år. Danmark har så mange unikke oplevelser at byde på, og vores største udfordring er ikke de andre lande. Det er os selv. Det gælder om at fastholde de stærke sider og udvikle på dem, siger Georg Sørensen.

Skal der nationalt satses bredt, gælder det lokalt om at vælge. Gøre sig stærkere på områder, hvor de enkelte egne i forvejen har deres styrker. Georg Sørensen nævner den sønderjyske madkultur, det berømte fiskevand i Skjern Å og fængselsbyen Horsens' satsning på World of Crime-temaet som gode eksempler.

- Jo mere vi ser på os selv indefra, jo stærkere står vi udadtil. Jeg tror, vi kommer til at se flere helt særlige attraktioner bygget på den enkelte bys og egns værdier og historik. Der skal naturligvis være fyrtårne som Tivoli, men der er mange steder i landet med uudnyttede potentialer. Det gælder om at få det hele samlet, så vi kører på samme tandhjul, og at turde koble sig på andres succes, siger Georg Sørensen.

Overskud over vækstTurismeerhvervets Samarbejdsforum fremskrev i en rapport i maj den internationale turistorganisation WTO's forventning om en vækst på fire procent årligt i den nordeuropæiske turisme frem til 2015. Det vil i Danmark indebære en omsætningsvækst fra 66 til 127 mia. kr. og en stigning i beskæftigelsen fra 100.000 til 190.000. Georg Sørensen begiver sig ikke ud i gætterier om vækstrater.

- Vi skal se fornuftige vækstrater, som giver det tilbage til den enkelte virksomhed, som den fortjener, lige meget om det er en helt lille eller en stor virksomhed. Jeg prioriterer en fornuftig overskudsgrad over vækst. Jeg tror, vi vil komme til at se nogle rigtig fine regnskaber i både små og store virksomheder, mens de mellemstore forretninger ligesom i det øvrige erhvervsliv har de største udfordringer, siger Georg Sørensen.

Den gode spiralHan stiller ikke op i koret, der hyler over for små offentlige bevillinger til turismen. Aktørerne i erhvervet ved godt, at de skal bidrage til markedsføringen, og at de skal være parat til at investere for at få del i væksten. Tiden er med oplevelsesindustrien, og hvis VisitDenmark, de nye regioner og turismeudviklingsselskaberne formår at spille sammen, er alle forudsætninger for at komme ind i den gode, opadgående spiral til stede.

- I VisitDenmark forsøger vi i samarbejde med aktørerne at udnytte vore midler så godt som muligt, og i de enkelte virksomheder skal der fortsat fokuseres på produkt-, personale- og facilitetsudvikling. Hvis vi virkelig står sammen i dansk turisme, tror jeg, oplevelsesindustrien kan blive det største erhverv i Danmark. Jeg kan ikke rigtig se, hvor begrænsningerne ligger, siger Georg Sørensen.