Et gearskifte for Afrika

Kun de færreste danske erhvervsledere kører om kap på Afrikas hullede og støvede veje som en del af jobbet. Men i sidste uge deltog Kjaer Groups direktør Mads Kjær i det 10 dage lange East African Safari Rally i Kenya og Tanzania. Formålet er at skabe opmærksomhed om FNs otte 2015-mål.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Pole Pole,« siger kenyanerne og tanzanianerne ofte, mens de smiler bredt og løfter armene i en tålmodig og fatalistisk gestus. »Rolig nu,« betyder det på swahili, og sammen med ordene »Hakuna Matata« (Ingen problemer) er udtrykket med til at beskrive en mentalitet, der synes at ligge lige så dybt i Østafrika som områdets røde, støvede jord.

Nemt er det da også at se, at den administrerende direktør for den Svendborg-baserede bilvirksomhed, Kjaer Group, 44-årige Mads Kjær, har arbejdet over 20 år i Afrika.

Med kroppen og ansigtet dækket i støv står han med det tanzanianske bjerg Mount Meru i baggrunden og betragter med afrikansk afslappethed motoren i den rally-ombyggede Porsche 911 fra 1971, som han har købt for sammen med sin lillebror, Søren Kjær, at deltage i et af verdens hårdeste bilvæddeløb, The East African Safari Rally.

Til forskel fra de 48 andre klassiske rally-biler i løbet er Porschen renset for reklamer og til stor forvirring for mange af løbets officials står der kun tallet 2015 på siderne og på kølerhjelmen. Derudover har de to brødre i forruden i sidste øjeblik sammenflikket et hjemmelavet klistermærke med FNs slogan: »Make poverty history« - gør fattigdom til historie.

Alt er gået galt
I dette øjeblik er der dog fare for at sloganet skal erstattes med »Make Porsche History«, for den hurtige bils bagsmæksmotor er brændt fuldkommen sammen. Og de sidste kilometer hen til denne anden løbsdags sidste pit-stop er den døde bil ydmygende blevet slæbt af sted af en kranvogn.

Søren Kjær, der kører bilen, mens Mads Kjær er co-driver, er helt knust og går fortvivlet rundt mellem de hårdtarbejdende mekanikere. Nu gik det ellers lige så skidegodt. På løbets første dag - en over 600 kilometer lang etape fra kenyanske Mombasa til Tanzanias hovedstad Dar Es Salaam kæmpede 2015-bilen sig op fra en startplads som nr. 46 til en niendeplads. Men i dag er alt gået galt. Bilen er kørt forkert, den er røget i grøften, den er punkteret, Søren Kjær har forstuvet sin tommelfinger, og nu er den ene cylinder brændt af, hvilket for en Porsche betyder, at hele motoren skal skiftes.

Alligevel står Mads Kjær dér ved siden af den sørgelige bil med en drink i hånden og smiler med den Hakuna Matata-maske, han er i stand til at trække hen over hovedet, hvornår det skal være.

»Der er ingen grund til at hænge med hovedet. Lad os nu se, om ikke vi kan en løsning,« siger den danske erhvervsleder, der på sit visitkort har fået trykt et storsmilende billede af sig selv med armene strakt sejrrigt i vejret.

Tæt på chefen i teltet
Sådan er han. Speedsnakkende, begejstret og entusiastisk i en grad, så det er svært ikke at lade sig rive med.

Umiddelbart før løbet begyndte 1. december, besteg han Kilimanjaro sammen med tre udvalgte medarbejdere hjemme fra Svendborg, der ligesom resten af virksomhedens 250 medarbejdere er beskæftiget med at sælge biler, særligt i Afrika og særligt til hjælpeorganisationer, men også f.eks. i Vietnam, hvor Kjaer Group for nylig fik eneretten til at forhandle Nissan.

»Vi skal lave andet end bare at sælge biler. Der skal være en mening med det, vi arbejder med, og vi skal havde det sjovt, når vi arbejder. Man oplever ikke noget, hvis man sidder i Svendborg og tager telefonen. Vi skal herned og opleve noget sammen. Og det er altså slet ikke så dumt at ligge i telt sammen, hverken for mig eller mine medarbejdere. Man kommer tæt på hinanden. Og når CEOen har slået en prut, så ved man, at han også bare er et menneske. Mine medarbejdere skal have noget eventyr i blodet, noget af den samme lidenskab for Afrika, som jeg selv har. Jeg vil have fat i folk, der kan lide at være her.«

Det er blandt andet den lidenskab, der har været med til at overbevise 12 danske virksomheder om, at det var en god idé at skyde ca. 1,3 mio. kr. i »Rally med mening«, som de to bilbrødre fra Svendborg har valgt at kalde deres projekt.

Alene tilmeldelsesgebyret til det østafrikanske rally er på 18.000 euro (ca. 134.000 kroner). Hvortil kommer udgifter til reservedele, følgebiler, mekanikere, etc.

Laver oplysning
Rally-sport er i det hele taget ikke for folk med tynde tegnebøger. I langt de fleste af de 49 deltagende biler sidder der da også virkeligt velhavende virksomhedsejere, som synes det er sjovt at brænde masser af basseører og benzin af i forskellige rally-løb rundt om i verden, f.eks. den schweiziske erhvervsmand Frederic Dor eller den venezuelanske ditto Ana Goni, som har ansat den svenske rally-legende Stig Blomqvist til at køre for sig, mens hun selv er hans co-driver.

Og ret, det får Mads Kjær. Det lykkes faktisk at få skaffet en motor fra en anden Porsche 911, der i et styrt er krøllet helt sammen og derfor har måttet udgå. I løbet af natten får bilens tre mekanikere skruet den ny motor på plads, og i løbet af den næste dag kan danskernes 2015-Porsche igen drøne derudad.

Efter i alt 10 strabadserende, stegende hede og støvede dage og en del tekniske problemer, blandt andet udskiftning af en gearkasse, lykkes det de to danskere at køre ind i Mombasa 10. december til løbets afslutning som en samlet nr. 22 ud af de i alt 30 rallybiler, der formår at gennemføre løbet.

Forstår folk overhovedet, hvad det er du vil, når de bare ser en hvid Porsche med tallet 2015 blæse forbi dem?

»Vores mål er at lave en oplysningskampagne, der kan øge kendskabet til FNs otte 2015-mål. Kun fem procent af danskerne kender til målene, der blandt andet går ud på at øge samhandlen mellem de udviklede og de uudviklede lande. At lade vores 2015-bil deltage i det her rally er en helt ny og anderledes kommunikationsplatform, og kan vi udbrede kendskabet til 2015-målene - blandt danskere og blandt vores medarbejdere - så tror vi som virksomhed på, at det kan resultere i udvikling af nye og spændende produkter, som kan bruges i udviklingslandene. Desuden er løbet et udholdenhedsløb, og på den måde er det en metafor for den udholdenhed, det kræver at nå de otte mål.«

Afrikaneren som kunde
Men hvorfor udsætter en administrerende direktør for en dansk virksomhed sig overhovedet for den slags?

»Der er 903 millioner mennesker i Afrika, og de skal have en chance. Det kan vestlige virksomheder være med til at give dem, hvis de begynder at se Afrika som et marked. I sidste ende kan virksomhederne selv tjene penge på det. For der er et marked hernede - på lige vilkår med de markeder, vi kender derhjemme. Vi bør se en fattig afrikaner som en mulig kunde frem for én vi skal gøre aflad overfor, også selv om han måske kun tjener to dollar om dagen. Og hvis en bilforhandler fra Svendborg kan lave forretning hernede, så kan alle andre også,« siger Mads Kjær, der ikke lægger skjul på, at en del af motivet for hans og 2015-bilens deltagelse i det sagnomspundne østafrikanske rally er at sælge flere biler i Afrika:

»Hvis vi kan være med til at løfte levestandarden i Afrika, kan vi også sælge flere biler. Det er noget, der gavner begge parter, og det er der absolut ikke noget galt i. I det hele taget gælder det om at droppe de sidste 60 års vanetænkning om Afrika,« siger han.

Nyt projekt
Hvad har de 12 danske virksomheder fået ud af at sponsorere jer, når deres virksomhedsnavne f.eks. ikke optræder på bilen?

»Udover at være med til at øge kendskabet til 2015-målene, så viser virksomhederne god selskabsledelse ved at investere i bæredygtigheden i Afrika gennem vores projekt. Internt betyder et projekt som det her også meget. Uanset om virksomhederne i forvejen er beskæftiget med Afrika eller ej, så viser man overskud hele vejen ned gennem organisationen ved at være med til det her. F.eks. har en sponsor som Grundfos lavet særlige hjemmesider, interne web-konkurrencer, ligesom de har uddelt en lille skjortenål med tallet 2015 til alle deres medarbejdere verden over.«

En udmattet Mads Kjær sætter sig sammen med sin familie til rette ved aftenens store gallamiddag på den luksuriøse Leisure Lodge uden for Mombasa. I mellemtiden forsvinder hans Porsche 911 ind i en container for at blive sejlet hjem.

Foreløbig skal den udstilles på virksomheden hjemme i Svendborg. Men den utraditionelle erhvervsleder har dog allerede planer om at bruge bilen som blikfang for et nyt, indtil videre hemmeligt projekt.

»Life is too short to just sell cars,« som han siger.