Erhvervsprofiler håber på SAS

Danske erhvervsledere håber, at SAS overvinder krisen. Holdningen bygger på både fornuft og følelser.

Læs mere
Fold sammen
For nogle handler det om forretning, for andre om følelser, men holdningen er grundlæggende den samme: Erhverslederne håber på SAS.

Lars Thykier, adm. direktør for Danmarks Rejsebureauforening, er ikke i tvivl om værdien af SAS' eksistens:

»Vi har brug for et stærkt SAS. Vi har brug for et selskab, der betjener de mindre ruter - vi har simpelthen brug for netværket, og det behov gælder både for erhvervslivet og de fritidsrejsende. Selskabets død vil betyde længere rejsetider og et dårligere produkt for kunderne, for SAS flyver oftere, end andre måske ville gøre. Danmark har brug for SAS,« siger Lars Thykier.

Axel Chr. Rasmussen, adm. direktør i Weco DSB Travel og formand for De Danske Erhvervsrejsebureauers Forening, er enig:

»Det betyder meget for mig, om SAS klarer den. På følelsessiden tæller, at det er et nationalt selskab, og rent praktisk kan man frygte, at der vil forsvinde ruter. Det vil gøre det mere besværgeligt for erhvervsfolk at udføre deres arbejde.«

Henrik Busch, adm. direktør i Magasin, er knap så kategorisk.

»Rent følelsesmæssigt ville jeg savne SAS - ligesom man nogle gange kan savne sin farmor. Men livet går jo videre,« siger Henrik Busch, og adm. direktør for Spamfighter og stifter ad Jubii, Martin Thorborg, lægger sig i samme spor.

»Jeg vil nødigt undvære SAS. Det er ren nostalgi. Jeg har rejst utroligt meget, og når jeg sætter mig ind i et SAS-fly, har jeg det, som om jeg næsten er hjemme. Det svarer til at stå i Nairobi og se en Mærsk-container. Det giver et lille stik i hjertet at se et stykke af om ikke Danmark, så Skandinavien. Hvis SAS knækker, vil det ikke påvirke mig businessmæssigt, men helt klart følelsesmæssigt,« siger Martin Thorborg.