Erfaringerne må aldrig overstige forventningerne

Problemløsning. Virksomhedsrådgiveren, filosoffen og teologen Mogens Stiller Kjærgaard har været mentor og rådgiver for mange topledere og virksomhedsejere. Han oplever, at de kommer i krise, når deres erfaringer overskygger deres forventninger til fremtiden.

Virksomhedsejere midt i livet er ofte meget ensomme, selv om de føler, de har mange venner.

For hvem kan de egentlig tale fortroligt med, når kriserne kommer?

Konen har hørt på dem i årevis og er efterhånden tømt for ideer. Børnene gider ikke høre om forretningslivets trængsler. Ved middage åbner man sig sjældent for gæster, og på golfbanen slappes der af. Her er det ikke velset at tale om problemer. Så er der kun baren tilbage, og det er det rene selvmord.

Udsagnet kommer fra Mogens Stiller Kjærgaard, der har 16 års erfaring som virksomhedsrådgiver i P.A. Consulting Group, hvor han har været mentor for en lang række danske topledere.

I dag er han selvstændig rådgiver. I den kapacitet trækker han ikke alene på sine erfaringer fra konsulentbranchen, men også på sin baggrund som doktor i teologi og magister i filosofi.

Når ErhvervsBladet, foreningen Ejerlederne, revisionsfirmaet DBO Scanrevision og advokatgruppen Advodan indleder konferencerækken Danske Ejerledersucceser 2007 i oktober, vil Mogens Stiller Kjærgaard på konferencerne diskutere, hvad der skal til for at leve det gode ejerlederliv.

Det gode ejerlederliv kan være en svær størrelse at få hold på, men for Mogens Stiller Kjærgaard handler det om at få styr på forholdet mellem ejerledernes forventninger privat og professionelt og ejerlederens livserfaringer.

Tiden for den naturlige dødGrundlæggende er det sådan, siger Mogens Stiller Kjærgaard, at du har store forventninger til dit proffessionelle og private liv, når du ung. Dine livserfaringer er til gengæld beskedne.

Når virksomhedsejeren står midt i livet som 50-årig, er livserfaringen vokset. Man er klar over, at ikke alt er opnåeligt, og man har haft skuffelser undervejs, der stemmer sindet til realisme.

Det farlige punkt i virksomhedsejerens forretningsmæssige tilværelse opstår der, hvor hans erfaringer om, hvad der lader sig gøre, og hvad der virker, overskygger hans forventninger til sin egen og virksomhedens fremtid. Hvis forventnings- og erfaringskurven samtidig krydser hinanden i privatlivet, er der for alvor krise. I princippet indtræffer den naturlige død nemlig der, hvor erfaringerne overstiger forventningerne.

- Derfor skal ejerlederne hele tiden arbejde med deres forventninger til fremtiden. Hvis ikke de er tilstrækkeligt høje, går det galt, siger Mogens Stiller Kjærgaard.

Mogens Stiller Kjærsgaard har selv oplevet, hvad det vil sige at gå ned med flaget, fordi erfaringen pludselig oversteg forventningen.

Som andre er han kommet ud af det ved tale med folk, han kan betro sig til, og som kan se ham selv udefra.

- Men jeg gjorde det mindst tre år for sent, og det har kostet. Jeg har arbejdet som offentligt ansat på universitetet og i det private som virksomhedsrådgiver. Nu er jeg selvstændig. Det har givet mig en ny dynamik. Men det er en hård proces, hvor du som selvstændig hele tiden må være din egen arbejdsgiver og kræve disciplin, siger han.

Visioner må der tilMogens Stiller Kjærgaard peger på, at ejerledernes forventninger til fremtiden stimuleres, når de sætter sig ned og laver en vision for deres erhvervsliv og deres privatliv.

I visionen skal de trænge ind til, hvad der er deres grundlæggende kernekompetence som ejer og leder af en virksomhed.

Det svinger naturligvis fra person til person, men Stiller Kjærgaard giver os nogle ledetråde:



l De arbejdsopgaver, der kommer ud af kernekompetencen, må der gerne komme flere af.

l Det er opgaver, som faktisk er sjove at udføre.

l Det er opgaver, der får dig til at glemme tid og sted.



I visionen for privatlivet skal de trænge ind i, hvad de egentlig ønsker i resten af deres liv.

- Jeg bad engang 16 ejerledere lave en vision for deres privatliv. De tænkte over det en time, og kom alle sammen tilbage med en flipover, hvor konen havde den helt afgørende rolle, fortæller Mogens Stiller Kjærgaard.

- Det kan være farligt, for hvis konen forsvinder eller falder bort, opstår der et stort tomrum, som er svært at fylde, forklarer han.

Visionen for privatlivet må ejerlederens og hans hustru selv udvikle, men også her har Stiller Kjærgaard nogle ledetråde.

Man har fundet indtil det vigtigste:

l Hvis man kan le sammen.

l Hvis man kan glæde sig til at gøre noget sammen.

l Hvis man kan finde opgaver at være fælles om det udvikler ny energi.

Mentorer kan hjælpeNår man har udarbejdet visionen for arbejdslivet og privatlivet gælder det om at fusionere dem, ligesom man fusionerer virksomheder.

Det lyder enkelt. Det er det selvsagt ikke, men uden går det heller ikke.

- Så kører vi bevidstløst derudad, indtil krisen kommer. Og den er hård. Derfor er den også værd at undgå, siger Mogens Stiller Kjærgaard og understeger, at man sjældent kan arbejde sig ud af problemerne selv.

Man skal have en mentor.

En mentor er ikke en coach, for det er en træner. Det er heller ikke en sparringspartner, for han taler fagligt. En mentor er en lytter, der stiller kritiske spørgsmål og bliver katalysator for en proces, hvor der bliver sat ord på det usagte.

Mentorer kan man finde på det professionelle marked, men det kan i høj grad også være privatpersoner.

Det helt afgørende er, at der er tillid mellem parterne.

Som Stiller Kjærgaard formulerer det:

- Den rigtige mentor har man først, når man pludselig siger til sig selv: Hvorfor sidder jeg egentlig og fortæller ham det her. Det har jeg aldrig talt med nogen om før.