Erfaren virksomhedsejer går i kødet på annoncehajer

En virksomhedsejers tålmodighed med påståelige telefonsælgere slap op. Nu har han investeret store dele af sine private sparepenge i en virksomhed, der skal agere filter mod annoncehajer.

I tyve år har Kim Johansen været selvstændig og drevet et stilladsfirma fra Aalborg. I gennem årene har han lagt øre til utallige salgstaler fra ivrige sælgere.

Ifølge ham er det en tidsrøver, der har taget til i styrke de seneste år i takt med internettets udbredelse.

Han er derfor drivkraften bag den nye virksomhed Visam, der har som målsætning at luge ud i mængden af sælgere, der kommer igennem til de enkelte virksomheder.

- Jeg oplever, at der kommer mere salg, der er relateret til internettet. Der findes en underskov af alle mulige produkter, og man skal virkelig været opdateret, før man over telefonen kan afgøre, om det er relevant. Samtidig er mængden af annoncehajer og gemene fupmagere jo også tårnhøjt. Visam skal opfattes som et redskab, der kan komme de her problemer til livs, forklarer Kim Johansen.

Henviser til VisamVisams koncept fungerer således, at virksomheder kan registrere sig for 975 kroner plus moms om året i Visams database. Når en telefonsælger kontakter virksomheden, henviser den ganske enkelt til, at den er medlem af Visam.

Når en sælger ønsker at kontakte et Visam-medlem, kræver det, at også leverandøren så at sige går igennem Visam. Leverandøren skal registrere sig på siden og kan derigennem sende et tilbud til den pågældende virksomhed.

Som medlem af Visam får man nemlig en særlig mailboks, hvor alle henvendelser fra sælgere tikker ind.

På den måde får virksomhederne et overblik og tid til at undersøge alle tilbud nærmere. Virksomheden kan altså selv bestemme, hvem den vil i kontakt med og hvornår.

- Man har i mange år kæmpet med annoncehajer, men initiativerne har udelukkende fokuseret på, når det er gået galt. Jeg lagde mit hoved i blød for at finde en måde, hvor på man kunne forebygge problemet med uærlige sælgere, beretter Kim Johansen.

Meld en annoncehajVed at leverandørerne, der ønsker at sælge til virksomhederne, også skal registrere sig i Visam, giver det Visam mulighed for at ekskludere dem, som ikke kan byde på rent mel.

Medlemsvirksomhederne kan melde en sælger til en observationsliste. Hvis det efter nærmere undersøgelser viser sig, at virksomheden, som sælgeren repræsenterer, er det rene fup, bliver den ekskluderet og har altså ingen mulighed for at kontakte virksomheder gennem Visam igen.

Kim Johansen kalder selv Visam for et positivt værktøj til at slippe af med sælgere.

- I stedet for at hidse sig op og tage en længere diskussion, siger man blot, at man er medlem af Visam. Farvel og tak. Man bruger dermed minimale kræfter på dem, forklarer han.

Private midlerKim Johansen har brugt private midler til at finansiere opstarten af den nye virksomhed. Og det har ifølge ham selv været en dyr omgang.

- Det har indtil videre kostet nogle millioner kroner. Vi har ansat seks personer til support-afdelingen, hvor de blandt andet undersøger mistænksomme leverandørers baggrund. Det har dog især kostet meget i landsdækkende markedsføring, forklarer han.

Siden midten af april har Visam forsøgt at udbrede kendskabet til sig selv gennem markedsføring over spots på radiokanaler til bannerreklamer på internetmedier.

Det har indtil videre givet stor respons, fortæller Kim Johansen uden han dog vil sætte tal på, hvor mange virksomheder, der har meldt sig ind i Visams register.

Historier på erhvervsbladet.dk Sunde snacks udenlandseventyr lader vente på sig

Selvstændig - nej tak!

Krydstogter bliver snart hvermandseje

Ejendomsbranchen balancerer på kanten af krak