Entrepreneur: Hvis vi skulle vækste, var der kun én vej

For Ribe-virksomheden Ib Laursen ApS skabte finanskrisen udfordringer. I stedet for at acceptere omsætningsnedgang vendte brugskunstfirmaet sig mod udlandet. Det gør firmaet til Entrepreneur Of The Year i Syd- og Sønderjylland.

Til specialrapport om Entrepreneur of the Year-dysten. Portræt af Ribe-virksomheden Ib Laursen, interview med direktør Peter Laursen. Fold sammen
Læs mere

Det var ikke, fordi Ib Laursen ApS var truet af lukning, men familievirksomheden stod alligevel med et dilemma, da finanskrisens konsekvenser stod klart.

Den Ribe-forankrede virksomhed, der har eksisteret siden 1972, producerer selv brugskunst og er grossist for andres design. Det truende tilbageslag i 2008 krævede handling. Derfor ændrede virksomheden strategi, og den har været så succesfuld, at Ib Laursen ApS nu er blevet hædret med prisen EY Entrepreneur of the Year i region Syd- og Sønderjylland.

Men hvad var det, virksomheden gjorde? Direktør Peter Laursen, der er søn af stifteren, forklarer, at firmaet valgte at satse på nye, små markedsandele på store, udenlandske markeder.

»Vores vækst i kriseårene er kommet, fordi vi har ekspanderet på eksportmarkederne. Det er sket i et tempo, hvor vi kan følge med og har kunnet honorere efterspørgslen. Det har gjort, at vores bundlinje har kunnet følge med,« siger han og tilføjer:

»Vi har også kastet os ud på nye markeder. Blandt andet det engelske, franske og spanske. Vi tænkte, at i stedet for at sidde og putte os og have ondt af os selv, så var nøglen mersalg på udenlandske markeder. Vi vidste, at hvis vi skulle vækste, så var der kun én vej.«

Satsningen har betydet, at virksomheden i dag har små markedsandele på mange europæiske markeder. Det er relativt små markedsandele, men alligevel nok til, at det løfter den samlede forretning mærkbart. Virksomheden, der formelt hedder »Ib Laursen, Ribe ApS«, har således i regnskabsåret 2014 kunnet præstere en bruttoavance på 50 millioner kroner og en bundlinje på 25 millioner kroner.

Virksomheden har de seneste år kunnet lukrere på den genfødsel, som dansk design har fået i udlandet, samt på den interesse, som populære, danske TV-serier har skabt i bl.a. England.

Til specialrapport om Entrepreneur of the Year-dysten. Portræt af Ribe-virksomheden Ib Laursen, interview med direktør Peter Laursen. Kategori: BM Berlingske Business Magasin ID: 1001398274 Fold sammen
Læs mere

På trods af at de værste kriseår er ved at være fortid, så satser Peter Laursen på fortsat vækst i både i ind- og udland.

»Vi kan sagtens vækste 15 procent i de kommende år. Det handler nok mere om, at vi selv skal kunne følge med. Det er oplagt at se på mulighederne i udlandet, men der er faktisk også plads i Danmark. Det skyldes blandt andet, at mange konkurrenter er faldet fra i kriseårene. Og det har alt andet lige givet mere plads til os andre,« siger han.