England kalder på danske firmaer

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Telekommunikation er inde i en rivende udvikling med Skandinavien som foregangslande. Nu er tiden kommet til at prøve lykken i Storbritannien, mener flere engelske organisationer, men der er mange ting at overveje inden en eventuel etablering. På et seminar i sidste uge afholdt af organisationen UK Trade & Investment gennemgik flere fagfolk fordele og ulemper ved et engelsk eventyr.

Fordelene er åbenlyse: Storbritannien står for 22,2 pct. af det europæiske IT-marked, har en estimeret værdi på 64 mia. euro og har i kraft af flere mobiler pr. indbygger en penetration i mobilmarkedet på over 100 pct.

Helt så åbenlyse er ulemperne imidlertid ikke. Man forledes nemt til at tro, at Storbritannien er ligesom Danmark, men der venter et par overraskelser til de danske virksomheder, som ikke planlægger tingene ned til mindste detalje.

- Hvis man skal gøre forretning i Storbritannien, skal man gøre sig klart, at det er et dyrt marked med nogle svære modspillere, der tjener stort på deres kunder i dag, siger teleanalytiker John Strand, Strand Consult.

- Det er er afgørende at finde en lokal partner, for det er reelt håbløst at klare det alene. Forretningskulturen er anderledes end i Danmark, det er eksempelvis meget svært at få fat i ledelsen hos virksomhederne, hvis man ikke har det rigtige netværk, siger han.

De vigtige netværkDe afgørende netværk er ikke nyt for de engelske handelsorganisationer, der har gjort et stort arbejde for at gøre det nemmere for udenlandske virksomheder.

Et eksempel på et netværk, der skal gøre livet nemmere, er Cambridge Wireless, der er en organisation, som har specialiseret sig i at skabe kontakter til interesserede IT-virksomheder.

Det østlige England, hvor Cambridge Wireless har hjemme, er i det hele taget et interessant sted for danske virksomheder, mener formanden for IT-Brancheforeningen Jakob Lyngsø, der er en af initiativtagerne til seminaret.

- Østengland har lidt over fem mio. indbyggere og er dermed lidt lettere at overskue for danske virksomheder. Det er overordnet set nødvendigt, at de danske virksomheder åbner øjnene for det engelske marked, men det har hidtil været en ret lukket klub reserveret for englændere. Det håber vi at kunne bløde lidt op på, siger Jakob Lyngsø.

En af de virksomheder, der allerede har taget skridtet er Telmore. Det danske teleselskab startede i Storbritannien for seks måneder siden, og det har indtil videre været en blandet fornøjelse.

Vanskelig online-bestillingSammen med Easygroup, der blandt andet står bag flyselskabet Easyjet, lancerede virksomheden Easymobile som et lavprisselskab med onlinebestilling. Netop onlinebestillingen gav dog uventede problemer, da Storbritannien ikke har helt den samme sikkerhed med kredit-kort som i Danmark.

- Der er ikke noget, der hedder CVR- eller CPR-numre, og det gør det vanskeligt at undgå fusk med kreditkort. Ind i mellem fristes man til at tro, at svindel med kreditkort er en nationalsport i England, lyder det tørt fra Henrik Scheinemann, adm. direktør for Telmore International Holding.

Telmore har dog langtfra opgivet, og der er da også kommet mere styr på de dårligere betalere, selv om det har betydet større udgifter til administrationen af onlinedelen. Man opgiver heller ikke bare lige et marked med en værdi på flere milliarder euro, men hvis man skal have en bid af kagen, skal man først kigge grundigt på sin egen forretning, mener John Strand.

- Man har ikke stimuleret brugen af mobiltelefoni i Storbritannien, og der er et paradigme-skift på vej, der giver plads til flere spillere, men man skal finde en forretningsmodel, der passer, i stedet for bare at overføre sin nuværende model, påpeger John Strand.