Endnu en TDC-melding inden kritisk TV-program

I november sendte TDC også en pressemeddelelse ud dagen inden et kritisk indslag på DR om samme emne.

"Bare bryster og jagt efter sexpartnere kan man uden videre købe adgang til med mobiltelefonen. Af hensyn til børnene skulle teleselskaberne ellers sørge for at det var umuligt."

Sådan lød overskriften for en udgave af Kontant på Danmarks Radio 28. november.

Dagen inden havde TDC sendt en pressemeddelelse ud med følgende indledning:

"TDC Mobil er som det første mobilselskab i Danmark klar med et børneabonnement, der skal gøre det mere trygt for børn og unge at bruge deres mobiltelefon. Samtidig søsætter TDC Mobil en række initiativer, der skal øge sikkerheden på markedet for indholdstakserede sms'er."

Som beskrevet tidligere i dag her på Business.dk sætter Kontant i aften kritisk lys på TDC i forbindelse med mobilpriser i udlandet. Og i går sendte TDC en meddelelse ud, hvor koncernen sænkede priserne med 20 pct.

Dermed har telekoncernen to gange inden for få måneder sendt en pressemeddelelse ud dagen inden et kritisk Kontant-program. Vel og mærke pressemeddelelser, der handler om samme emne som det aktuelle Kontant-program - blot med en positiv vinkel for telekoncernen.

Ole Thyssen er professor ved Copenhagen Business School i bl.a. etik, kommunikation og ledelse. Og han er klar i spyttet, når han skal vurdere TDCs håndtering af de to sager.

"Det er ren krisestyring. Men man får naturligvis aldrig selskabet til at sige, at de 'blev bange, og derfor har lavet en hurtig hovsa-løsning' - selvom alle ved, at det forholder sig sådan. En virksomhed som TDC har gjort meget ud af at fremstille sig selv som etisk og socialt ansvarlig - samtidig med at der er hårde krav til indtjeningen. Og når virksomheder står over for to uforenelige krav, så begynder de at hykle - det er helt normalt. Jeg vil betegne dem som professionelle hyklere - det har de en pligt til, mens pressen på offentlighedens vegne har en pligt til at skrive om det," siger Ole Thyssen.

Nicolaj Due, pressechef hos TDC, mener dog ikke man kan sammenligne presseindsatsen i november med den aktuelle - selvom der er ligheder, nemlig at de to pressemeddelelser er sendt ud dagen inden et kritisk program på DR.

"Sagen i november var noget anderledes. For dengang kontaktede Kontant os og gjorde opmærksom på en rammeaftale, som vi selv havde med til at lave. Og på vores hjemmeside lå der nogle ting, som var i strid med den aftale. Det rettede vi naturligvis op på hurtigst muligt - så dengang var det helt klart en påvirkning fra Kontant, der gjorde os opmærksom på et område, hvor vi ikke gjorde det godt nok," siger Nicolaj Due.

Ifølge professor Ole Thyssen kan TDC i fremtiden forvente, at pressen holder et vågent øje med koncernen. Omdrejningspunktet vil være økonomien.

"Telebranchen er et område med mange udbydere, og TDC er hele tiden presset: Koncernen skal tjene penge og samtidig sørge for at fremstå trovrædig. Men efter Dyremoses afgang er troværdigheden trådt i baggrunden, og med de nye ejere er fokus nu i højere grad på økonomien," siger Ole Thyssen.