En flad til en formue

Kunstmuseet Louisiana lagde rum til, da B&O med stor overbevisning viste, at et fjernsyn sagtens kan være kvadratisk. Ideen bag det nye fladskærms-TV opfatter B&O selv som en kilde til vækst.

Optisk passepartout og 45 graders smigskæring i hjørnerne på den tykke, massive aluminiumsramme sætter designet på B&Os hidtil dyreste vare i stemning. Fjernsynet koster cirka 1.900 kroner - per kilo.

»Drømmen om det levende billede på væggen er gammel. Jeg mødte første gang ideen hos forfattere som George Orwell og Ray Bradbury. Men det var ikke let at omsætte til et produkt. Vi brugte et år og kasserede mange gode ideer undervejs,« siger B&Os chefdesigner, briten David W. Lewis.

Med en pris på omkring 150.000 kr. er B&Os første fladskærmsfjernsyn i Europa dyrere end det meste af den moderne kunst, der omgav apparatet inden et tykt, sort klæde kom af med et snuptag, og Beovision 5 blev afsløret for presse og forhandlere på kunstmuseet Louisiana ved Humlebæk.

»Vi forventer et salgstal på adskillige tusinde. Beovision 5 kan være et stærkt udtryk for vores mærke,« siger B&Os adm. direktør Torben Ballegaard Sørensen, der ikke vil sætte præcise forventninger på salget.