Efter 70 år er det fra 2021 slut med at bladre igennem Ikeas årlige katalog.

Det oplyser Ikea i en pressemeddelelse.

Sidste år var det slut med at få sendt kataloget ud med posten, og nu droppes det helt både som fysisk udgave i butikkerne og som onlinekatalog.

- Efter en æra på 70 år har vi besluttet at gå videre i teksten og sige: Nej, vi vil ikke printe kataloget fremadrettet, og vi vil heller ikke lave en digital version, siger Konrad Gruss, administrerende direktør i Inter Ikea Systems til nyhedsbureauet AFP.

Interessen for kataloget har over de seneste år været faldende, mens Ikea investerer mere og mere i digitalisering, uddyber Konrad Gruss i pressemeddelelsen.

Han kalder det "en følelsesladet, men meget rationel beslutning".

I 2019 steg den svenske møbelgigants onlinesalg med 45 procent på verdensplan, og her vil Ikea nu i endnu højere grad fokusere kræfterne.

Det første Ikea-katalog blev trykt i 285.000 eksemplarer i 1951 på svensk.

Kataloget toppede i 2016, hvor der blev distribueret 200 millioner eksemplarer i 69 forskellige udgaver til 32 lande.

Siden 2000 er kataloget også udkommet i en digital version.

/ritzau/