Elektroniske kataloger giver en stor respons

Læs mere
Fold sammen
En stadig større gruppe af danske virksomheder vælger at lægge deres kataloger over i de elektroniske medier, og

det giver store gevinster.


Branchen vurderer id ag, at det er et af de områder, hvor man virkelig henter store gevinster,

og det gælder først og fremmest i kontaktfladen indenfor business to business-relaterede handler. Der er dog stadig stigende

interesse for at lade konceptet køre videre, så de private kunder også kan blive betjent via denne løsning.


-

Det er umiddelbart let at se, hvor besparelserne ligger, siger marketing- og analysechef Lars Hedal, Ecarisma, der er medlem af Maersk E-World.


-

Vi har udviklet et koncept, hvor alle udfordringer kan løses, og det er lykkedes at skabe et system, som selv meget store virksomheder

og de del af erhvervslivet, der opererer med store mængder af varenumre, kan hente markante fordele.


- Gevinsterne ligger

i portobesparelser, hvor vi har set virksomheder spare sekscifrede beløb. Trykkeomkostninger elimineres, og de er som regel væsentligt

højere end portoomkostningerne. Dertil kommer, at der er betragteligt personalebesparelser, og vi har oplevet virksomheder,

der har kunnet halvere personalet i marketingsafdelingen. Endelig er der store servicefordele, fastslår Lars Hedal.



Fordele

Han

pointerer, at det før ikke var ualmindeligt, at erhvervslivet brugte mange måneder på at forberede og udsende nye

kataloger - i dag kan det ske med timers varsel - samtidig med, at kunderne selv kan gå ind og søge i katalogerne.


Det

er også en fordel, at virksomhederne - som støtte for kunderne - kan gå ind i de elektroniske kataloger og udvælge

de relevante sider, der har kundens interesse og maile dem til vedkommende.


Det er opgaveløsninger, der ikke kunne praktiseres

tidligere, hvor man arbejdede med standardkataloger - ofte i telefonbogstykkelser.


- Vi har registreret tilbagebetalingstider

på gennemsnitlig et par år, noterer Lars Hedal, men vi har tillige også set tilfælde, hvor man har været

helt nede på omkring et år.


- Det er faktorer, der har betydet, at erhvervslivet er motiverede og modne til at gå

ind i disse projekter, og alle ser det som en stor fordel, at man med det samme koncept vil kunne betjene såvel private som erhvervskunder,

slutter Lars Hedal, Ecarisma.