Elektronik og luksus under juletræet

Årets voksenjulegave er den lille musikafspiller iPod, mens børnenes største ønske er en PlayStation 2. Det viser en verdensomspændende analyse fra 44 reklamebureauer i 33 lande.

Egentlig er det lidt snyd at fortælle folk, hvad der venter under træet til jul. Men den verdensomspændende uafhængige kæde af reklamebureauer, ICOM, gør det alligevel. Og så må man pænt lade, som om gaven var en stor overraskelse, hvis ICOM har ramt plet.

Selv om vi lever i en global landsby, er der (heldigvis) stadig forskel på, hvad vi giver hinanden i julegave, viser analysen fra 44 reklamebureauer i 33 lande.

Apples lille MP3-afspiller iPod ligger f.eks. kun på fjerdepladsen over voksne danskeres ønsker og efter bl.a. digitale kameraer og en ny mobiltelefon.

»Det er også slående, at europæere giver hinanden bøger i julegave, mens de ikke er det store hit i hverken USA eller Østen. Måske er det, fordi vi i Europa er mere til at hygge os hjemme,« siger Uffe Just, adm. direktør i reklamebureauet Just/Kidde og dansk medlem af ICOM.

Danskerne ønsker sig også elektronik af høj kvalitet og luksus i julegave. For kvindernes vedkommende er f.eks. parfumen Armani Mania, pelse og tøj fra f.eks. Munthe plus Simonsen. Mændene har bl.a. digitale kameraer og mobiltelefoner på ønskelisten, mens danske børns julegavehit nummer et er en bærbar DVD-afspiller efterfulgt af en Game Boy, Lego og Bratz-dukker.

Reklamebureauerne i de 33 lande i analysen er også blevet spurgt om forventningerne til julehandlen, som de fleste betragter med optimisme. Undtagelserne er Italien, Pakistan, Sydkorea, Spanien og Venezuela. I USA svinger forudsigelserne fra en smule bedre salg end sidste år til en meget stærk julehandel i år.