Eldrup skærer igennem: Selv når man medregner CO2-gevinsten, er elbiler en dyr klimaløsning

Eldrup-kommissionen har været under kraftig beskydning for sine beregninger af de samfundsøkonomiske omkostninger ved at få flere elbiler ud på de danske veje. Kommissionsformand Anders Eldrup bøjer sig nu for kritikken, men fastholder fortsat, at elbiler er en dyr klimaløsning.

Kommissionsformand Anders Eldrup forklarer, hvad skyggeprisen pr. ton CO2 er for at få flere elbiler i Danmark. Fold sammen
Læs mere
Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Eksperter og professorer har nærmest stået i kø for at kritisere Kommissionen for grøn omstilling af personbiler.

Kommissionen har ikke taget værdien af mindre CO2-udledning med i sine beregninger af de samfundsøkonomiske omkostninger ved at få flere grønne personbiler på vejene i 2030. Derfor er prisen for de tiltag, der kan give en million elbiler skudt langt over målet, har Dagbladet Information beskrevet i flere omgange.

Formand for kommissionen, tidligere DONG-topchef Anders Eldrup, erkender nu, at kommissionen burde have regnet de positive CO2-gevinster med, og lover, at der vil blive rettet op på det.

Kommissionen vil fremover lave ekstra kolonner i sine rapporter, hvor værdien af CO2-gevinsten også er medregnet.

»Det er helt rigtig, at vi har lavet en beregning, hvor vi ikke har indregnet den værdi, der ligger i at spare noget CO2. Det er en berettiget kritik. Derfor vælger vi at lave ekstra beregninger med CO2-priser på f.eks. 1.000 kr. og 1.500 kr. pr. ton. Derved får man et lidt lavere tal, men der er stadig tale om et betydeligt samfundsøkonomisk tab. Men det ændrer ikke på konklusionen: At elbiler er en dyr klimaløsning,« siger Anders Eldrup.

Stadig dyrt at få elbiler ud at køre

Økonomiprofessor og tidligere overvismand Peter Birch Sørensen har for Information regnet ud, at det samfundsøkonomiske tab ved den mest vidtgående af Eldrups modeller, der skal give en million elbiler, bliver 3,5 mia. kr. og ikke 5,7 mia. kr., hvis man medregner en CO2-pris på 1.500 kr. pr. ton.

1.500 kr. er den pris, Klimarådet regner med, og som alle – også Anders Eldrup – betragter som det bedste bud og det mest autoritative bud på, hvad CO2-udledning skal koste, for at virksomheder og forbrugere ændrer adfærd, så vi når 70-procentsmålet i 2030, og dermed også den værdi, som et ton fortrængt CO2 skal tillægges.

Når Eldrup holder fast i, at elbiler er en dyr løsning, er det imidlertid ikke primært de samfundsøkonomiske tab, han kigger på.

Ifølge Anders Eldrup er den vigtige beregning nemlig slet ikke det noget ukonkrete begreb »samfundsøkonomiske omkostninger«, som ændrer sig alt efter, hvilken CO2-pris man vælger at bruge som udgangspunkt.

Det er derimod en mere simpel beregning, nemlig »skyggeprisen«. Det er en beregning af, hvad det koster at fjerne én ton CO2-udledning ved at lave den række af elbilfremmende tiltag, som Eldrup-kommissionen kommer med i sine forskellige modeller.

»Skyggeprisen har ikke noget som helst med antagelserne om CO2-gevinster at gøre. Så den debat, der har været, har altså været løsrevet fra skyggeprisen,« siger Anders Eldrup.

I rapporten opererer Eldrup-kommissionen med fire forskellige modeller, hvor der gives tilskud til elbiler og indføres afgifter på fossildrevne biler i forskellig grad. Med undtagelse af den første model, ligger skyggepriserne betydeligt over de 1.500 kr. pr. ton CO2, som Klimarådet opererer med.

»Det, vi stilfærdigt bemærker ...«

I den første model, hvor nuværende bilejere stort set friholdes for omkostninger bliver skyggeprisen på 200 kr. pr. ton fortrængt CO2. I model 2, hvor afgifterne på el- og hybridbiler lempes, mens afgifterne for fossile biler fastholdes på det nuværende niveau, vokser skyggeprisen ganske betragteligt til 2.000 kr. Og i model 3 og 4, hvor der også opereres med tilskud til elbiler og øgede afgifter på benzin- og dieselbiler lander skyggerpriserne på henholdsvis 3.400 og 3.800 kr. pr. ton CO2.

»Det, vi så stilfærdigt bemærker, er, at man skal være opmærksom på, at den CO2, vi fortrænger via elbilerne, er en meget dyr måde at fortrænge CO2 på. Cirka dobbelt så dyr som, hvad Klimarådet peger på. Skyggeprisen viser os, at vi godt kan fjerne en del CO2 ved at fremme elbiler, men at det er en dyr måde at gøre det på,« siger Anders Eldrup.

»Det er ikke det samme som at sige, at vi ikke skal gøre det. Vi skal bare overveje, hvor langt vi vil gå netop på dette område. Verden er jo nok indrettet sådan, at vi kun har en bestemt sum penge til grøn omstilling. Hvis man bruger en uforholdsmæssig stor del af dem på at skabe grøn omstilling, hvor det er meget dyrt, ender man med at få mindre grøn omstilling, end man ellers ville have fået,« fastslår Anders Eldrup.