Elbiler betyder, at litium kan blive det nye olie

Den markante fremgang i elbiler sender prisen på litium mod skyerne. Men »det hvide guld« står over for flere udfordringer.

Et område i det nordlige Chile hvor Soquimich (SQM) bearbejder litium. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ivan Alvarado

Litium kan være det nye olie, skriver den svenske avis Dagens Industri.

Avisen har talt med råvarestrateg Martin Jansson i Handelsbanken, og han tror, at litium – til en vis grad – vil erstatte olien fremover.

»Olie er ikke bare en råvare i dag, den er også et magtmiddel. Det her (litium, red.) kan også gå hen og blive det,« siger Jansson til avisen.

De seneste år er prisen på litium skudt i vejret i takt med udviklingen af produkter, som kræver opladede batterier – produkter såsom mobiltelefoner og elbiler.

Prisen på litium er faktisk steget med næsten 50 procent på et år, skriver Dagens Industri.

Men råvarestrateg Jansson tror, at priserne skal fordobles fra dagens niveau, før flere mennesker tør satser på at udvinde litium.

Udvindingen af metaller som litium kræver store investeringer. Eftersom det er vanskeligt at forudsige, hvilket niveau litiumprisen vil ligge på i fremtiden, indebærer investeringerne selvsagt en vis økonomisk risiko.

Litiumprojekt i Finland

Litium udvindes fra store saltsøer. Under det øverste lag af salt pumper man opløsningen over i op til 40 kvadratkilometer store bassiner, hvorefter vandet fordamper, så man kan bearbejde bundfaldet og udvinde metallerne.

Store dele af verdens litiumreserver finder man i det område, hvor Bolivia, Chile og Argentina mødes. De tre lande omtales derfor ofte som ”litiumtrekanten.” Litium findes desuden i Portugal, Brasilien, USA, Zimbabwe og Australien – men også for eksempel i de nordiske lande.

Professor Pär Weihed fra ”Institutt for Teknikkvitenskap” ved universitetet i Uppsala forklarer, at blandt andetdet finske mineselskab Keliber er i gang med et avanceret litiumprojekt.

Ifølge finsk TV planlægger Keliber at anlægge Europas største litiummine i Kaustby, Finland, med officiel åbning af projektet til næste efterår.

Prisen vil stabiliseres over tid

Efterspørgslen efter litium er øget, fordi man har brug for metallet til udviklingen af den type batterier, som anvendes i elbiler.

Professor Weihed tror, prisstigningerne vil gøre det mere attraktivt at lede efter litium – også udenfor de mere traditionelle områder som for eksempel i litiumtrekanten.

»Det indebærer altid en risiko at investere i råvarer, idet branchen er cyklisk og styres af udbud og efterspørgsel,« siger Weihed til E24.

»Men det er sandsynligt, at prisen vil stabiliseres, hvis der kommer gang i flere miner, så der kommer en bedre balance på markedet,« siger han og tilføjer, at litium – og kobolt – er meget interessante råvarer at investere i de kommende år.

Weihed tror, behovet for litium vil udvide markedet de nærmeste år. I hvert fald hvis næste generation af biler skal være elbiler, som drives frem af litiumbatterier.

Men prisen er til syvende og sidst afhængig af, hvor mange nye miner, som sættes i drift, mener professoren, som påpeger, at litium trods alt blot er et ganske almindeligt grundstof.

Analyseinstituttet Wood Mackenzie vurderer, at den globale produktion vil fordobles i løbet af det næste tiår, og det sker alene for at efterkomme efterspørgslen. Det er i så fald en stigning nærmest uden fortilfælde, påpeger analyseinstituttet.

For eksempel kræves der 63 kilo litiumkarbonat til produktionen af et batteri til en Tesla Model S. Litiumkarbonat er den vigtigste bestanddel af batterierne.

Investeringsbanken Goldman Sachs har sat tal på behovet: banken mener, der vil være behov for 470.000 tons litiumkarbonat om året inden for otte år, skriver The Guardian.