El-Salg i milliardsamarbejde

Hvidevarekæden El-Salg har indgået et samarbejde med Europas største frivillige indkøbsforening Euronics med en omsætning på 60 mia. kr. Det vil betyde billigere priser.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Danmarks største hvidevarekæde målt på antallet af butikker El-Salg smøger nu ærmerne op i priskrigen, der det sidste år er spidset til blandt landets fire store hvidevarekæder. El-Salg har netop indgået et samarbejde med Europas største frivillige kæde Euronics med en omsætning på 60 mia. kr. og 8.600 butikker i 25 lande, og det vil ifølge adm. direktør i El-Salg Niels Pallisgaard betyde mere konkurrencedygtige priser i de 276 El-Salg-butikker. Samarbejdet kommer netop, som konkurrenten Elgiganten har købt Electronic World, der har i alt fem varehuse.

»Der er ingen overlevelsesmuligheder i branchen med mindre, man kan lægge arm med de helt store spillere,« siger Niels Pallisgaard.

El-Salgs konkurrenter El-giganten og Punkt 1 er ejet af store internationale kæder - Elgiganten af engelske Dixons Group og Punkt1 af Elbodan, der igen er ejet af Expert, og El-Salg får nu ifølge Niels Pallisgaard samme indkøbsmuligheder som de to konkurrenter. Alt imens Skousen Husholdningsmaskiner stadig er en familieejet virksomhed.

Om kort tid vil El-Salg indgå i et nordisk samarbejde med de i alt 200 svenske og norske Euronics-butikker, som går under navnet Hemmabutikerna og Euronics, og senere ventes de finske Euronics-butikker også, at komme med i samarbejdet. Kæderne vil bl.a. købe samme grundsortiment ind til hele Norden og udnytte synergieffekter som fælles markedsføring.

Presse priserne
»Når det nordiske samarbejde falder på plads, kan vi presse priserne endnu mere ned, og vores indkøbsstyrke er mangedoblet,« siger Niels Pallisgaard.

De nye og større muskler får El-Salg til at skrue forventningerne i vejret. I år vil kæden åbne syv nye butikker, og næste år endnu flere - hovedsageligt i de større byer. Niels Pallisgaard regner derfor med, at El-salg om fem år har skruet markedsandelen op fra de nuværende 14 pct. til 20 pct.

»Det her er helt klart et modspil til den voldsomme konkurrence,« siger Niels Pallisgaard.

Trods en hård priskrig har alle fire store hvidevareaktører som tidligere beskrevet i Berlingske Business fremgang i omsætningen, og resultaterne er fulgt med, selv om priserne på hvidevarer er faldet med godt ti pct., de sidste to år. Samtidig kommer en ny aktør, Hvidt&Frit, på banen den 1. januar - som er en sammenslutning af mindre forhandlere. Den nye kæde forventer at få en markedsandel på 10 pct.

Endnu vides det ikke, om El-Salg-butikkerne skal skifte navn til Euronics. Samarbejdet med den engelske hvidevaregigant Euronics blev indgået i juli måned, men først fra januar næste år vil varer købt gennem Euronics vælte ind på hylderne.