Eksportfremstød med et twist: Fransk vin fra Kina

Kineserne har fået smag for kvalitetsvin, men nationens indbyggere har ikke meget til overs for den lokale produktion - det vil et par driftige franske vinhuse ændre på.

Kina har i dag verdens femtestørste forbrug af vin. Og interessen for dyre dråber er stigende. Her ses en deltager til en international vinmesse i Shanghai i juni. Fold sammen
Læs mere
Foto: CARLOS BARRIA
I takt med at middelindkomsten i Kina stiger, får flere og flere af landets indbyggere tørst på god vin. Der er bare et problem: Kineserne fravælger nationens egen produktion, når det kommer til kvalitetsdråber.

Det har en stribe franske vinhuse for sat sig for at ændre. Vinhusene bag kendte flasker som Chateau Lafite-Rothschild og Dom Perignon satser lige nu stort på at få produktionen af kvalitetsvin op i omdrejninger i den folkerige nation - og kunderne skal være kineserne selv. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Det er overklassen i Kina, der er målgruppen. Det betyder, at det er flasker til mere end et par hundrede dollar, der om et par år skal trille ind i de fine kinesiske restauranter. På den måde håber producenterne, at de kan få kinesere til at værdsætte nationens egen vin mere end i dag.

Problemet er i dag, at kineserne simpelthen synes, at deres egen produktion er for dårlig kun egner sig til lavprisprodukter - det på trods af, at eksperter siger, at der faktisk bliver produceret hæderlig vin.

Chefen for det franske vinhus Domaines Barons de Rothschild, der blandt andet producerer Lafite-vinen, siger ifølge nyhedsbureauet, at han sammen med en partner vil investere 100 millioner yuan (ca. 92 mio. kr.) i kinesisk vinproduktion. 25 hektar i den østlige Shandon-provins bliver stedet, hvor druerne skal vokse.

»Kina fortjener at komme i gang med at producere fantastisk vin, siger vinhusets topchef Christophe Salin ifølge Reuters og tilføjer:

»Uden at ville kopiere Lafite-vinen, ønsker vi at producere rigtig god vin i Kina.«

Umiddelbart vil de franske vinhuse, der er rykket til Kina, forsøge at skabe nye vin-navne og ikke bare genbruge de franske. Men det stiller kritikere sig dog tvivlende overfor, om det kan lade sig gøre. Dyr vin handler ikke nødvendigvis bare om smagsløgene - ofte må man jo også gerne kunne se, at det er et eftertragtet produkt, man har stående på bordet.

Når det kommer til forbrug af vin, så er Kina er verdens femtestørste marked.