Eksperten: Udvid jeres forretning

Opfindsomhed. Michael Ring roser de tre piger bag Freedoms for en opfindsom idé, men han påpeger, at firmaet er nødt til at satse på en bred vifte af produkter, hvis det skal blive til mere end blot et hobbyforetagende.

Ideen med gratis sponsorkondomer på Københavns cafeer er både velgennemtænkt og velmenende.

Alligevel mener Stelton-direktør Michael Ring, at de tre piger bag firmaet Freedoms bør udvide deres forretning til at omfatte mere end blot gratis kondomer.

- Der skal virkelig afsættes mange kondomer, hvis iværksætterne vil tjene mange penge på det her. Og det mener jeg simpelthen ikke, der er noget marked for. Derfor bliver de nødt til at udvide forretningen med andre produkter, siger Michael Ring.

Brug konceptet til testHan peger på, at Freedoms eksempelvis kan tilføje tyggegummi, mintpastiller, eller tandstikker til deres produktportefølje for dermed at ramme bredere.

På den måde kan Freedoms også trække på de kunder, de allerede nu har lavet aftaler med og få dem til også at putte deres navn på andre gratis sponsorprodukter.

Ud over blot at få de eksisterende kunder til at betale for flere aftaler, mener Michael Ring, at iværksætterne bag Freedoms nemt kan udnytte deres koncept til også at inkludere firmaer, der gerne vil teste et produkt hos forbrugerne.

- Der findes masser af firmaer, der gerne vil betale for at teste et produkt på de københavnske cafeer. Og her kan pigerne udnytte deres idé til at lave aftaler med virksomheder, der gerne vil teste forbrugernes reaktion på et nyt tyggegummi eller andet i den stil, siger han og understreger, at både distributionen og kontakten til cafeerne jo er på plads, hvilket sagtens kan udnyttes i langt højere grad.

Han fremhæver dog, at hvis Freedoms udvider forretningen med nye produkter, er de nødt til at sørge for, at disse ikke konkurrerer med ting, som cafeerne i forvejen sælger. Men når det er sagt, mener Michael Ring, at sponsorprodukterne nemt kan afsættes andre steder end blot på cafeer.

- Markedet for gratis sponsorprodukter kan sagtens bredes ud til at omfatte natklubber, koncertsteder og andre steder, hvor målgruppen kommer, siger han.