Eksperten: Frigør jer fra udbyderne

Frigørelse. Henrik Sørensen roser Campfire for at prøve kræfter med en svær branche, men han opfordrer den ambitiøse virksomhed, der vil lave interaktive tegneserier til mobiltelefoner, til at frigøre sig mere fra mobiludbyderne.

Firmaet Campfires idé med tegneserier til mobiltelefonen er egentlig ikke ny, og ifølge Henrik Sørensen er det en svær branche at få succes i.

En stor del af et firmas succes på netop det marked afhænger nemlig af den udbyder, som tegneserierne skal sælges igennem, og hvorvidt de tror på ideen og kan tjene penge på den.

Derfor opfordrer Henrik Sørensen fra ErhvervsBladets vækstpanel Campfire til i højere grad at frigøre sig fra udbyderne, så de har bedre kontrol med deres egen forretning.

- En udbyder vil sagtens kunne se fordele ved at anvende Campfire til at markedsføre deres eget firma, men min erfaring er, at så snart udbyderne siger stop, så bliver pengekassen hurtigt tom. Derfor råder jeg firmaet til at frigøre sig så meget som muligt fra udbyderne, siger han og understreger, at firmaets tanker om at kæde online-adgang til tegneserierne og communities på nettet til konceptet er en fornuftig idé.

Voksende markedTaktikken med gradvis at gøre firmaet mere selvstædigt i forhold til mobiludbydere er dog svær, og Henrik Sørensen mener da også, at de altid vil udgøre mellem 60 og 80 procent af virksomhedens omsætning. Alligevel peger den tidligere jubii-stifter på, at Campfire sagtens kan skabe sund, organisk vækst gennem den gammeldags bruger til bruger- metode.

- Unge er ikke bange for at anbefale ting til hinanden, hvis de mener, de er gode eller sjove. Men firmaet skal tænke meget over dets fremtoning, og de tilbud brugerne får, for det er ikke nok med bare en sjov Garfield-tegneserie, fremhæver han.

Ifølge ham er der nemlig ingen tvivl om, at der i fremtiden kun kommer flere og bedre mobiltelefoner, hvilket betyder, at det potentielle marked for Campfires interaktive tegneserier vil vokse markant. Det har dog også den effekt, at der vil komme flere tilbud på forskellige mobiltjenester, hvilket vil øge presset på Campfire og dets produkter.



Nytænkning : 7Realiserbarhed : 8

Økonomisk potentiale : 4