Eksperten: Find en forretningsmodel

Vækstpanelet. Reelights cykellygter rummer masser af innovation og kreativitet, men firmaet er ifølge Michael Ring nødt til at finde en ordentlig forretningsmodel, hvis de nogensinde skal tjene penge på deres nyskabende lygter.

Tanken om at kombinere dynamolygter med almindelige batterilygter er, ifølge Michael Ring fra ErhvervsBladets vækstpanel, rigtig god.

Desværre mener Stelton-direktøren, at resten af det jyske firma slet ikke lever op til deres gode idé. Han peger på, at firmaet har en kæmpe organisation med en omsætning, der ikke helt macther, hvilket på sigt ikke kan løbe rundt.

- Reelight er nødt til at finde ud af, om de vil være et brand eller en produktionsvirksomhed. Som deres organisation tager sig ud nu, er de ved at blive en brandvirksomhed, men så hjælper det altså ikke kun at have en for- og en baglygte i produktporteføljen, siger Michael Ring, der mener, at firmaet skal satse på langt flere produkter, hvis de vil opnå at blive et brand.

Samtidig er virksomheden nødt til at tænke over, hvordan de vil sælge deres produkter, for ifølge Michael Ring er det utroligt krævende og dyrt at sælge sine varer gennem specialbutikker, da de ofte smider 30-40 procent oven i prisen.

Fanget af en god idèMed den massive organisation Reelight allerede har bygget op, mener Michael Ring, at der mindst skal omsættes for 12 mio. kr., alene før firmaet giver plus på bundlinjen.

For Reelight findes der imidlertid også en anden løsning, og det er at sælge sin teknologi til større kæder som eksempelvis Bilka eller andre supermarkeder, som så selv producerer lygterne ved hjælp af Reelights teknologi.

- Virksomheden er i øjeblikket fanget af, at den har en god idé, som skal laves om til et godt produkt, og det er ikke altid nemt. Derfor bør man nøje overveje, hvilken strategi der skal vælges, siger Michael Ring.

Endelig tvivler den tidligere Georg Jensen-direktør også på, hvorvidt Reelights webshop fungerer optimalt.

Ifølge ham er der nemlig ikke den store forskel på, om man køber som privatperson eller som firma, hvilket bør ændres.