Ejers tålmod på prøve

I 2002 solgte Holger Bagger-Sørensen tyggegummiflagskibet Dandy til britiske Cadbury for 2,6 mia. kr. De vejlensiske fabrikker blev ført videre under navnet Gumlink, som nu lever som underleverandør af tyggegummi til bl.a. andre varemærkeproducenter. Gumlinks søsterselskab Fertin producerer nikotintyggegummi. Begge selskaber lader overskuddene vente på sig. Går der for længe, er Holger Bagger-Sørensen ikke bange for at sætte dem til salg.

Det er svære år for Gumlink og Fertin. Er du en tilfreds ejer?

»Ja. Det er jeg vel nok. Jeg er ikke i tvivl om, at vi går den rigtige vej, for vi kan se, at strategien virker. Vi kan bare endnu ikke se det på bundlinjen.«.

Har du været i tvivl?

»Ja. Efter salget af Dandy havde Gumlink Colgate som kunde. Vi troede, at vores fremtid var sikret. Men Colgate faldt fra. Da blev jeg i tvivl, om vi havde gjort det rigtige.«

Efter salget af Dandy i 2002 ejede Cadbury også 25 procent af Gumlink. Var det hensigtsmæssigt?

»Ikke for os. Vi ville gerne i kontakt med de store mærkevareproducenter, men så længe Cadbury var medejer, ville de ikke snakke med os. Cadbury var jo deres konkurrent. Da vi købte Cadbury ud i 2005, fik vi vores frihed. Nu er vi i kontakt med dem, vi gerne vil afsætte til. Det var umuligt før«.

2006 skulle have været året, hvor Gumlink som annonceret i 2003 skulle have nået en ebitmargin på ti procent men realiserede to procent. Kravet er udskudt. Hvor lang er din tålmodighed?

»Jeg har været nødt til at udskyde kravet. Men det er ikke forkastet. Jeg har en tro på, at det vil ske, men jeg kan ikke sige, hvornår. Det vigtige er, at vi går den rigtige retning og får nye kunder ind.«

Fertin Pharma (Gumlinks søsterselskab, der laver medicinsk tyggegummi, red.) skal give et tilsvarende afkast allerede i 2008, men er stadig et godt stykke fra målet. Kommer Fertin i land?

»Fertin er tættere på end Gumlink. Samtidig er Fertin i en bedre konkurrencesituation end Gumlink. Ja. Det tror jeg.«

Kan du forestille dig at sætte Gumlink og Fertin til salg?

»Det kunne jeg godt. Hvis vi ikke er tilstrækkeligt dygtige og heldige og virksomhederne derfor ikke udvikler sig som de skal, må vi tage stilling til det. Det gjorde vi med Dandy.«

Hvilke planer har I om at skabe et nyt Dandy med egne stærke brands?

»Hvis vi opnår patent på et fantastisk nyt produkt, vil vi gøre det. Ellers er vi for små til at hamle op med de store«.