Hvad, der begyndte som »en skør idé«, er nu blevet en virksomhed til en værdi af fire millioner euro.

Det skriver Børsen.

For to uger siden fik den portugisiske forretningsmand João Santos ideen om at gøre ChatGPT til administrerende direktør – han bad direktøren om at bygge så profitabel en virksomhed som muligt med 1.000 dollar samt en enkelt assisterende mennesketime om dagen.

»Det begyndte bare som en skør idé – 90 procent sjov og 10 procent antropologi,« forklarer João Santos, der selv har indtaget rollen som ChatGPTs personlige assistent, til Børsen.

Siden ideen opstod, er det gået hurtigt:

  • På førstedagen fandt ChatGPT på navnet firmanavnet AIsthetic Apparel og besluttede sig for at sælge T-shirts med AI-genererede motiver.

  • Samme dag udvalgte chatbotten også, hvilke virksomheder den ville samarbejde med, ligesom den udarbejdede en forretningsplan på ti punkter.

  • På tredjedagen meddelte ChatGPT João Santos, at AIsthetic Apparel burde værdisættes til fire millioner euro. Santos fulgte anvisningen, idet han har lovet chatbotten at følge dens råd – også selvom dette kan skade virksomheden.

På virksomhedens første dag præsenterede João Santos konceptet på det sociale medie LinkedIn.

Opslaget nåede ud til to millioner brugere, og siden da har han offentliggjort et opslag om dagen, hvori han beskriver sin »direktørs« seneste ideer.

Vi kan ikke vise dig dette indhold, som stammer fra en tredjepart, da du ikke har samtykket til alle relevante statistik- og/eller markedsføringscookies. Du kan ændre dit samtykke og dine cookieindstillinger her.

Alternativt kan du se indholdet på linkedin

Dette har resulteret i en trofast følgerskare, der løbende stiller spørgsmål og kommer med ideer til, hvad Santos skal spørge »direktøren« om.

Da værdiansættelsen på fire millioner euro blev offentliggjort, skrev Santos til følgerskaren, at man ikke skulle investere til denne værdiansættelse, da det var alt for højt et beløb for en virksomhed, der blot var tre dage gammel.

29 investorer hoppede alligevel på. Blandt andre den administrerende direktør i konsulentvirksomheden Green Innovation Group, danskeren Frederik van Deurs.

Han har på førstedagen købt ti procent af virksomheden for 1.000 dollar og siger til Børsen, at investeringen skal fungere som læring, men også være »sjov og ballade«.

Udover interessen på LinkedIn har en virksomhed tilbudt at producere en dokumentar om AIsthetic Apparel, som den vil sælge til Netflix, ligesom erhvervsledere fra blandt andet Google, Amazon og BBC har kontaktet João Santos.

Chokeret verden med sine evner

Hvorvidt vi skal se ind i en fremtid, hvor ChatGPT sidder på rollen som administrerende direktør i nye virksomheder, er dog usikkert.

Ifølge Jens Kaas Benner, der er head of AI and data analytics ved det privatejede danske Alexandra Instituttet, er ChatGPT ikke en oplagt kandidat, fordi chatbotten er for utilregnelig:

»Der er ikke nogen tvivl om, at Chat GPT er rigtig sjov, men den er ofte også meget forkert på den. Det er måske en tredjedel af det, den skriver, der er sandt,« siger Jens Kaas Benner til Børsen.

Han mener, at chatbotten fungerer bedst som en hjælp til brugere, der allerede er eksperter indenfor det felt, som Chat GPT bruges til.

Desuden mangler ChatGPT den menneskelige kvalitet, det er at kunne tænke ud af boksen og finde på nyskabende ideer – at sælge T-shirts er ikke en af disse.

ChatGPT har chokeret verden med intelligente og menneskelignende evner, hvilket har sat spark i debatten om brugen af kunstig intelligens:

  • 31. marts beordrede det italienske datatilsyn selskabet OpenAI, der står bag ChatGPT, til øjeblikkelig at stoppe med at indsamle italienske borgeres data, fordi selskabet mistænkes for at bryde EU-lovgivningen for dataindsamling.

  • Sidenhen har 1.100 personer udsendt – herunder Tesla-stifter Elon Musk og Apple-medstifter Steve Wozniak – et åbent brev, hvor de krævede »en øjeblikkelig pause på mindst seks måneder« for videreudviklingen af avanceret kunstig intelligens. De frygter, at vi mister kontrollen over vores civilisation, som de skrev i brevet.

  • I Berlingske har flere danske iværksættere haft bekymringer ved teknologien – de efterlyser, at området bliver tjekket grundigt, før man fortsætter brugen af teknologien.