Efter konkursen: Her er Michael Mathiesens nye projekt

I 2002 gik Michael Mathiesen konkurs med sit livsværk, 2M Invest. Hvordan er det gået ham siden, og hvad har han i dag gang i? Det fortalte han om en blåkold vintermorgen.

I 2002 gik Michael Mathies 2M Invest konkurs. Siden har karrieren bl.a. ført ham til Afrika. Foto: Søren Bidstrup Fold sammen
Læs mere

Det er lidt svært at finde 55-årige Michael Mathiesen og hans nye firma. Men efter lidt søgen i gaden bag Statens Museum for Kunst i København dukker han op bag et kældervindue, siddende tampende i tastaturet på sin computer. Her er ingen receptionister, men en klokke ringer, når man åbner døren. Lokaliteterne deler han i øvrigt med firmaet Funktionel Mad – en virksomhed ejet af en direktør fra et tidligere 2M Invest-firma.

Michael Mathiesen gik selv i køkkenet og bød på hjemmebrygget morgenkaffe. Stadig slank og adræt, men kampen for at genvinde økonomisk fodfæste oven på konkursen har mejslet furer i ansigtet. I den dyst har hans fighterinstinkt hjulpet ham. Bitterheden har ikke fået tag i ham. Den fører igen vegne, siger han. Michael Mathiesen virker oprigtigt glad, næsten gladere end da han var ombrust af succes. Han har let til smil.

Han er også en mand, der har vendt et nyt blad i sin historiebog med etableringen af firmaet 2M Digital Value. »Min nye livsopgave,« som han kalder det.

Tilbageblik

Det var 15 år siden, at vi sidst havde mødt hinanden.

Dengang i februar 2000 havde Michael Mathiesen netop rundt de 40. Han var venturekapitalist med speciale i informationsteknologi. Han var også millionær. Han havde nået mere end de fleste 40-årige. Han havde været på forsiden af aviser og magasiner. Og han havde været udskreget som himmelstormer, superiværksætter, komét og lille troldmand, siden han i 1990 gjorde sin entre på erhvervsscenen med vækst­eventyret Dataco, som han solgte med en gevinst på 85 mio. kr. Med de penge etablerede han scannervirksomheden Scanview og senere i 1992 ventureselskabet 2M Invest.

Han var en af erhvervslivets kæledægger og blev blåstemplet af det allerhelligste i dansk erhvervsliv, da Danske Bank købte en aktiepost i 2M Invest – som banken i øvrigt senere solgte med en meget stor millionfortjeneste.

Som 40-årig havde han dog også måttet smage fiaskoens bitre ubehageligheder – eksempelvis da Hypercom gik ned med mus og mand, og da scannerfirmaet Scanview, som han stiftede sammen med iværksætteren Samir Lehaff, i 1990 gik på næsen.

Men dengang ventede endnu det værste forude.

Interviewet for 15 år siden foregik på hans tjekkede hjørnekontor på Grønningen. År med triumfer fulgte. En af de største succeser var børsnoteringen af Simcorp i 1998. Den indbragte 350 millioner kroner og med den i sit CV var Michael Mathiesen for alvor slået igennem som en af de virkelig skrappe gulddrenge i dansk erhvervsliv.

Succes avler succes. Michael Mathiesen fik i disse år både tillidsposter og managementpriser i en lind strøm. I 2000 blev han formand for IT-brancheforeningen.

Triumftoget fløjtede til afgang, samtidig med at virkeligheden indhentede de mange dotcom-virksomheder omkring årtusindskiftet. Mathiesen blev også berørt.

Flere ting gik galt. Markedet var langt fra gunstigt, og den svigtende investortillid til alt, hvad der havde med IT eller dotcom at gøre, gik hårdt ud over de selskaber, 2M havde i sin portefølje på det tidspunkt.

En massiv satsning på konsulenthuset Catenas, hvor 2M sad med knap 60 procent af aktierne og en investering på næsten 390 millioner kroner endte med at blive et møllehjul om halsen på selskabet. I sommeren 2002 var det slut. Samtlige 2Ms medarbejdere blev fyret, og måneden efter gik virksomheden konkurs.

Tiden efter konkursen

Naturligvis har det ikke været lige let efter konkursen. Og selvfølgelig er der ting, der ærgrer Michael Mathiesen, men han klynker ikke, og han skuer mere frem end tilbage.

»Jeg kan ikke fornægte eller løbe fra min fortid. Det er en del af min bagage, og den bærer jeg altid med mig. Men jeg behøver ikke hele tiden at hive den op af rygsækken. Jeg er meget bevidst om, at den ikke styrer alt, hvad jeg foretager mig i dag.«

»Jeg er gammel sportsmand. Jeg hader at tabe, men kan godt acceptere at tabe, hvis det er til nogen, der er bedre end mig selv. Det, jeg slet ikke kan acceptere, er, hvis jeg ikke gør en ordentlig indsats, og hvis jeg fumler og taber, så bliver jeg forbandet.«

»Jeg kan godt se mig selv i spejlet i dag. Jeg har den dag i dag ikke dårlig samvittighed. Vi knoklede, og alle forsøg blev gjort. Så jeg sidder tilbage med følelsen af, at alt var afprøvet og gjort. Så kan man ikke gøre mere. Det gjorde det også nemmere at komme videre.«

Michael Mathiesen er da også en mand, der nyder respekt i store dele af den danske IT-branche, der ikke glemmer, at han som storaktionær i 2M Invest holdt fast i sine aktier helt til det sidste, mens andre i virksomhedens ledelse solgte ud på toppen.

»Jeg kan ærgre mig over – og ikke mindst min familie kan ærgre sig over, at jeg ikke havde fået lagt noget til side til mig selv og min familie. Men jeg havde den opfattelse, at jeg ikke skulle cashe ind i forbindelse med børsnoteringen af 2M Invest. I mit hoved skulle der gå to-tre år, før jeg kunne gøre det. Jeg tænkte ikke på min privatøkonomiske situation. Jeg blev ved med at købe mere op. Jeg tog min egen medicin. Det var vigtigt for mig, at man ikke var i tvivl om, at det var 2M Invest, jeg satsede på. Det var også derfor, at da det gik galt, gik det rigtigt galt.«

Fodfæste efter konkursen

Efter konkursen etablerede Michael Mathiesen sig som konsulent, inden han blev topchef for det svenske IT-firma CellPoint AB med hovedkvarter i IT-byen Kista. Familien blev boende i København, mens han selv boede et par år i London, for det meste af arbejdet med at sælge trådløse headsets og mobilapplikationer, foregår alle andre steder end i Sverige, og det lille firma havde også kontorer i Danmark, USA og Kina.

I 2009 stoppede han i CellPoint og arbejdede atter som konsulent og begyndte at arbejde i Afrika. I første omgang på konsulentbasis i Østafrika. Men kontinentet fik tag i Michael Mathiesen, og han begyndte at udforske mulighederne i Vestafrika, »hvor du bogstaveligt talt træder på aktiverne – over 50 procent af verdens ressourcer befinder sig her. Jeg blev dybt fascineret af det og syntes, det måtte være noget, man kunne få noget ud af. Og jeg gik i gang med at opbygge et lokalt netværk.«

Han har stadig sine engagementer i Afrika – i Liberia, Ghana, Sierra Leone og Guinea.

Indtil videre har Michael Mathiesen arbejdet på en række mineprojekter med guld, salt og diamanter og på projekter inden for landbrug og vandopdæmning.»Jeg har ikke tjent nogen penge dernede, for selv om jeg er konsulent, så står der ikke McKinsey & Co. i panden på mig. Selv om jeg har lavet noget, som har haft betydning for mange mennesker, har jeg ikke kunnet begynde med at sige, at jeg skal have 100.000 dollar, så ville de nok have sagt fis af.«

Nye horisonter

»I dag ligger min livsopgave i 2M Digital Value.«

Virksomheden har han etableret sammen med Henrik Holm, som tidligere var dansk direktør for verdens største konference og messearrangør – Miller Freeman.

Det er den digitale udvikling, og hvordan den bliver omsat til værdiskabelse, der optager Michael Mathiesen.

»Værdiskabelsen har altid været en af mine kæpheste. I de næste fem år vil verden opleve flere ændringer, end vi har set i de seneste 15. Og de kommer til at ske med en konstant stigende hastighed. I sig selv er det en enorm udfordring, men problemet forværres ved, at analyser viser, at kun 15 procent af verdens ledere – offentlige som private – vil være klar til at omsætte den digitale udvikling i nye forretnings- og samfundsmodeller. Endnu værre er det, at 85 procent sidder tilbage og tror, at den digitale transformation nok ikke er så alvorlig, når det kommer til stykket.«

»Og hvis den digitale udvikling bliver brugt af de forkerte, så vil en nedsmeltning af vort samfund ske hurtigere end nogensinde før. Mens vi taler, så er the bad guys ved at tømme vores konti, og deres ambitio­ner om at blive verdens herskere kan minde om, hvad skurkene bedriver i Tintins tegneserier. Hvis det derimod lykkes os at bruge den digitale udvikling rigtigt, så har vi en lang række værktøjer, der kan gøre verden til et bedre sted at leve.«

Netop den agenda vil han sætte i system, når 2M Digital Value afholder konferencer – digital value summits –som firmaet kalder dem.

Konferencerne henvender sig til ledere fra både det private erhvervsliv og den offentlige sektor og sætter den digitale transformation på dagsorden. Ud over foredragsholdere indgår der work shops, hvor deltagerne kan hente erfaringer og lytte til, hvordan andre har grebet de digitale transformationsopgaver an.

Det giver god mulighed for netværk påpeger Michael Mathiesen.

I foråret er der planlagt konferencer i Stockholm og København og til sommer i Ghana og Taiwan, mens 2M Digital Value er i gang med at planlægge konferencer i London og New York til efteråret. Parallelt med konferencerne vil 2M Digital Value sammen med en række internationale partnere sørge for, at deltagerne løbende får opdateret deres viden i en række lukkede diskusionsklubber.

En gang iværksætter – altid iværksætter, i hvert fald hvis man hedder Michael Mathiesen.