Effektivisering styrker analysebureau

Læs mere
Fold sammen
I en branche, der siden 2001 har haft det svært, formår det relativt nye århusianske analysebureau Epinion at skille

sig ud fra mængden.



Selskabet, der startede i 1999, har således haft en positiv udvikling lige siden, særligt

det seneste år, hvor resultatet før skat er femdoblet fra 260.000 kr. til 1,4 mio. kr. Epinion købte for nyligt

analysebureauet Sociologisk Analyse og har med opkøbet nu en fast medarbejderstab på 17 ansatte, mod tre i 2001.



En

satsning på skræddersyede analyser til primært det politiske system har givet pote i en periode, hvor der politisk

er øget opmærksomhed omkring effektivisering af den offentlige sektor.



- Mange af de opgaver vi udfører relaterer

sig til den offentlige sektor. Fokus er ofte på besparelsespotentiale. Administrative lettelser er et andet væsentligt

område, som vi mærker en stigende opmærksomhed omkring, siger adm. direktør og stifter Søren Hoelgaard

Justesen.



Fremgangen for Epinion kommer i en periode, der ellers har trukket tænder ud for analyseinstitutterne generelt.

En brancheanalyse foretaget af ErhvervsBladet i september måned viste således, at de 12 største analyseinstitutter

som helhed indkasserede et underskud i 2003 på 11 mio. kr. mod et overskud på syv mio. kr. året før.

Valgkamp

giver travlhed

Epinion har bl.a. specialiseret sig i analyser af registeroplysninger, som har haft stor interesse bl.a. hos offentlige

institutioner.



- Vi er stærke på specialtilpassede analyser, der kræver politisk forståelse. Det betyder,

at vi kan gå ind tidligt i processen og give kunderne sparring omkring den optimale tilrettelæggelse af konkrete analyser,

siger Epinion-direktøren.



Det seneste år har Epinion gjort en kraftig indsats for at skabe større offentlig

opmærksomhed omkring firmaet ved at engagere sig i markedet for meningsmålinger.



Et marked, der dog, ifølge

Søren Hoelgaard Justesen, ikke forretningsmæssigt er så interessant. Det kommende års valgkamp forventes dog

at sende flere analysebureauer på overarbejde, herunder også Epinion.



- Der er ingen tvivl om, at vi får rigeligt

at se til, når valg-kampen for alvor går igang, siger Søren Hoelgaard Justesen.



Han fortæller, at man

i øjeblikket er i forhandlinger med flere interessante aktører i valgkampen.