Ecco vil pirre sanserne i helt nyt butikskoncept

Læs mere
Fold sammen
Ecco Sko A/S i Bredebro har indledt ændringer af hele sit globale butikskoncept, så skoene og koncernens kvalitetsbrand

præsenteres på en helt ny måde for kunderne.



Første skridt blev taget fredag med indretningen af Ecco-butikken

i hjembyen Bredebro til det nye koncept, der indtil 1. september også vil blive testet i flere butikstyper i Sverige. Derefter

vil det blive udbredt til hele Europa, så 38 Ecco Shops, ca. 50 shop-in-shops og ca. 80 shop points vil være ombygget

inden 1. februar næste år.



Undervejs vil der blive foretaget kunde- og medarbejderanalyser samt evalueringer med

fokus på, hvor meget kunderne køber. Efter Europa kommer turen til Nordamerika.



- Vi har som varemærke den

første kontakt med kunderne i den måde, vi eksponerer skoene på i distributionsleddet. Det nye butikskoncept er

en videreudvikling af værdierne i vores brand - kvalitet, innovation og komfort - og vores måde at kommunikere med kunderne

på. Vi sørger for, at sanserne bliver pirret, og kunderne får en klar fornemmelse af, hvad Ecco kan tilbyde og

står for, siger Retail Director Hans Hornemann, Ecco Sko A/S.

Sko set fra siden

Skokunder er vant til at se sko forfra,

når de vælger et par nye sko i konventionelle butikker. I den nye indretning veksler Ecco mellem både side- og frontposition,

der sammen med en række grafiske virkemidler på samme tid skal udstråle spænding og overraskelse samt tryghed

og harmoni.



Ecco-skoene sælges fra 395 Ecco Shops, 762 shop-in-shops, et par tusinde shop points og tusinder af selvstændige

skobutikker over hele verden. Langt hovedparten af de butikker, der bærer Ecco-navnet, drives af franchisetagere, og både

for dem og skokoncernen bliver der tale om pæne investeringer i den enkle og nytænkende måde at indrette butikkerne

på.



I gennemsnit indrettes ca. 70 nye Ecco Shops, 100 shop-in-shops og 350 shop points om året. Ecco er storkunde

hos en række producenter af inventar og butiksudstyr i lande som Danmark, Polen, Sverige og Baltikum. Hans Hornemann anslår

de samlede årlige udgifter til etablering og indretning af butikker til 135-140 mio. kroner, der fordeles på både franchisetagere

og Ecco.

Farvel til konformitetEcco-skoene præsenteres i fremtiden på lette hylder af eternit, og materialer

som læder, glas og træ indgår også i den nye indretning, der er fleksibel og kan tilpasses lokale forhold.

Konceptet er også langtidsholdbart, idet det løbende kan tilpasses tidens tendenser, Eccos kollektioner og forholdene

i den enkelte butik. Tankegangen er således også et brud med de sterile og konforme butikker, som kunderne ifølge

Ecco er trætte af.



- Jeg er slet ikke i tvivl om, at kunderne vil blive begejstrede for det nye koncept, og at det vil

styrke deres opfattelse af Ecco-brandet, siger Hans Hornemann.