Ecco vil have fod på Østen

Trods den økonomiske usikkerhed på verdensplan blæser den danske skoproducent Ecco til en af sine største offensiver nogensinde, og med et massivt indtog i Asien vil det sønderjyske skoimperium sætte tydelige fodaftryk på et hidtil ukendt territorium. Ecco-yngling på fri fod

BREDEBRO

En af landet største familieejede virksomheder, skoproducenten Ecco, søsætter sin største strategiske satsning nogensinde på de hidtil ukendte markeder i Asien.

I bestræbelserne på at få befolkningen i nogle af verdens mest befolkede nationer til at gå i den folkelige Ecco-sko og blive dominerende på de spirende markeder i Asien, igangsætter familiedynastiet fra Bredebro i Sønderjylland en historisk offensiv i Fjernøsten.

Startskuddet på det asiatiske indtog lyder med oprettelsen af et helt nyt datterselskab, Ecco Asia, der skal etablere og udbygge skosalget i bl.a. Kina, Japan, Korea, Singapore, Taiwan og Hong Kong.

»Det er på mange måder større, end noget andet Ecco har sat i søen, men med en region, der huser op mod halvdelen af jordens befolkning, er der et kæmpemæssigt potentiale. Kunne man bare få eksempelvis en brøkdel af kineserne til at synes om Ecco-sko, så var lykken jo gjort,« siger Michael Hauge Sørensen, nyudnævnt adm. direktør for Ecco Asia.

Samtidig agter koncernen i løbet af nogle år at få fodfæste i Indien, Indonesien og Thailand, og i løbet af tre år skal en nuværende beskeden eksport på under 25 mio. kr. efter planen runde 100 mio. kr. Målet er at sælge flere end en million par Ecco-sko i Asien om fem år - heraf 500.000 alene i Kina.

»Efter den økonomiske krise ser vi klare tegn på, at det er nu, vi skal slå til. Når udfordringerne og mulighederne primært ligger i Asien, så er det vigtigt, at vi griber chancen. Vi kan blive et frisk pust på markedet, idet flere af vores værste konkurrenter har været flere år på markedet,« siger Ecco-direktøren.

Den blot 28-årige Michael Hauge Sørensen er netop draget til Eccos kommende asiatiske hovedkvarter i Hong Kong for at påbegynde den voldsomme ekspansion i regionen. Dermed har verdenskoncernens stifter og enehersker Karl Toosbuy endnu engang vist lyst og vilje til at sende unge medarbejdere af egen avl ud i verden på store missioner.

Michael Hauge Sørensen sendes til Asien efter en årrække som ansvarlig for skosalget i Rusland og Østeuropa, der i dag har udviklet sig til Eccos hurtigst voksende markeder. Sidste år steg omsætningen i regionen med 60 procent og rundede dermed 250 mio. kr.

Ecco-koncernen havde i 2000 en omsætning på 2,8 milliarder kroner, og familievirksomheden i Bredebro sælger i år omkring 12 millioner par sko. 90 procent af salget går til eksport, og virksomhedens største markeder er fortsat Tyskland, USA og Danmark.