Ecco frem i Asien

Overskuddet stiger igen hos Ecco, selvom valutauroen blev mærkbar på omsætningstallet i 2003.

Læs mere
Fold sammen
Mens skofabrikken Ecco har de samme problemer med salget i Vesteuropa og USA som alle andre, så buldrer salget frem i Asien. Det steg i mængde i fjor med hele 78 pct., og efter valutakursfald var der stadig en indtægtsfremgang i verdensdelen i størrelsesordenen 40 pct., afslører Eccos koncernfinansdirektør Mikael Thinghuus.

Asien-fremgangen er størst i Kina, men Ecco er også særdeles tilfredse med Japan, hvor man gennem snart mange år har haft en solstrålehistorie med en lokal producent, der alene sidste år producerede og markedsførte 1,3 mio. sko under Ecco-navnet. Det er næsten hver tiende Ecco-sko verden over.

Mange bække små
I det hele taget er Ecco ganske tilfredse med 2003-regnskabet, der bød på en lille omsætningsnedgang med stigende overskud:

»Den gode nyhed er, at overskuddet igen går i den rigtige retning, selvom vi stadig mærker hård konkurrence og vanskelige konjunkturer. Vore konkurrenter har i stor stil sat priserne ned, mens vi har glæde af, at vi har holdt vores prisstrategi, samtidig med at en hel masse tiltag for at forbedre indtjeningen, bærer frugt,« siger Mikael Thinghuus.

Noget af det, som virker bedre nu end før, er lagerstyringen. Den har betydet, at Ecco har fået frigjort mere end 400 mio. kr. i forhold til 2001, hvor lagerbeholdningen toppede, siger han.

Eccos nettoomsætning faldt 5,7 pct. til 3,169 mia. kr., og i hvert fald halvdelen af tilbagegangen skyldtes påvirkningen fra valutakurser, især dollaren, men antallet af solgte par sko steg næsten 700.000 til 11,2 mio. Beskæftigelsen nåede rekordhøjde med 9.388 ved årets udgang, næsten 500 flere end året før.

Om forventningerne til fremtiden siger Mikael Thinghuus, at man forventer at 2004 bliver endnu bedre. Det skyldes bl.a. investeringer i garverier i Holland, Thailand og Indonesien, i de nye markeder i Asien og i retailkonceptet, hvor man nu har 425 butikker, heraf 75, som man selv ejer.

»Vi har endnu ikke kritisk masse på retailkonceptet, men det er tæt på. Vi er i gang med at cementere vores globale førerposition,« siger han.